Stopp den elleville boligbyggingen i Frogn

Venstres Per O. Jacobsen vil temme de sterke utbyggingskreftene i Frogn, skriver han i dette innlegget fra Amta 2.2.2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

De fleste har bemerket at det foregår en storstilt utbygging av boliger i Frogn. Vekstpatriotene i Ap og Høyre forsvarer dette ofte og høylytt med at "Frogn må ta sin andel av befolkningsveksten". Disse partiene står fortsatt sammen om å bygge 100 boliger i året, Aps Bjørn Loge har til og med foreslått 200 boliger i året — det vil si en Heer – Belsjø-utbygging hvert annet år!

Ser vi på de siste 20 år, perioden 1990 — 2010, har Frogn har allerede tatt mye mer av befolkningsveksten enn noen annen kommune i Follo. Og som tabellen med tall fra SSB viser, – Frogn ligger langt over gjennomsnittet i Akershus.

Det Frogn nå trenger er en roligere og mer kontrollert vekst. Vi er kommet opp i en befolkningsmasse stor nok til å gi oss servicetilbud som f.eks. videregående skole. Frogn skal fortsatt være et godt og attraktivt sted å bo, med natur- og rekreasjonsarealer i nærhet til boligene. Frogn Venstre mener at 50 boliger pr. år vil være et godt og akseptabelt antall.

Vi må temme de sterke utbyggingskreftene i Frogn. Vi trenger ikke en ny periode der vi troner på ekspansjonstoppen under påskudd om at vi må ta vår andel. Vår andel har vi tatt. Nå er det andre kommuners tur. Utviklingen i Akershus fremover må være en sterkere utbygging i kommunene langs hoved kollektivårene, og da i første rekke langs jernbanenettet, som Venstre i Stortinget har foreslått skal rustes kraftig opp.

Frogn har tatt sin del av boligveksten i Akershus, mener Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**