Råde kommune må prioriterer de svakeste

Sosialt ansvar handler først og fremst om å hjelpe dem som har det vanskeligst. I Råde handler dette blant annet om å hjelpe dem som sliter med rusproblemer. Råde Venstres utgangspunkt i ruspolitikken er at vi skal bekjempe rusavhengigheten, ikke de rusavhengige. Rusavhengighet må derfor primært møtes med medisinske og sosialfaglige virkemidler, ikke straff.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Fattigdom

Foto: Microsoft

Vi ønsker en omsorg for de svakeste blant oss som tar utgangspunkt i at ingen mennesker er like, ingen skal bli gitt opp, og at alle mennesker skal ha et verdig og trygt møte med det offentlige, uavhengig av livssituasjon og bakgrunn. Samtidig må god forebygging prioriteres, slik at så få som mulig ender opp som rusavhengige.

Vi måles som lokalsamfunn på hvordan vi tar oss av de svakeste. Råde Venstre ønsker å etablere flere behandlingsplasser og bedre ettervernstilbud for alkoholikere og narkomane, arbeide for at kommunen har lavterskeltilbud for ungdom og andre med rusavhengighet eller rusproblemer kombinert med psykiske og sosiale vansker, og å opprette oppsøkende og ambulerende grupper helsepersonell som jobber med rusproblematikk samtidig som man arbeide for at alle får en individuell tiltaksplan og god oppfølging.

Christian Holstad Lilleng
Ordførerkandidat Råde Venstre