Råde kommune må ta vare på sine ansatte

Kommunen er Rådes største arbeidsgiver, og har dermed et ekstra stort ansvar. Sykefraværet i kommunens virksomheter er altfor høyt og det blir en prioritert oppgave å halvere dette både pga det menneskelige aspektet og det økonomiske.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

For å få ned sykefraværet vil Råde Venstre sette inn følgende tiltak:
lnkluderende arbeidsliv – hver enkelt ansatt må få mer å si i sin egen hverdag.
Målrettet arbeid for et godt arbeidsmiljø
Kommunen må bruke penger for å spare: investeringer i utstyr og hjelpemidler for å lette arbeidsbyrden
Flere må i fulltidsjobb, ikke deltid
Det må settes i gang forebyggende og reparerende arbeid av fast lege/opptreningsteam som er til for de ansatte.
Årlig obligatorisk legesjekk for alle ansatte i kommunen

Sykehus, pleier, arbeidsliv

Foto: Jonny Olsson, Arbeidstilsynet

I tillegg bør den såkalte “Toyota-metoden” prøves ut. "Toyotametoden" er en sekkebetegnelse for metoder utviklet i industrien for å sikre effektive arbeidsprosesser. Metoden skal eliminere sløsing og arbeide for at ressursene brukes på det viktigste for brukeren. Metoden legger stor vekt på å involvere de ansatte og er velkjent metodikk i norsk industri men lite brukt i offentlig sektor.

Det har også vært gjort vellykkede forsøk i andre skiftordninger en det er vanlig i offentlig sektor. blant annet har innføring av “oljearbeiderskift” vært vellykket der de har blitt prøvd, men det er noe man ikke skal “presse nedover hodene” på de ansatte uten at man har en grundig diskusjon om disse.

Christian Holstad Lilleng
Leder Råde Venstre