Råde kommune skal bli kommunen med den sunne økonomien

Råde kommune skal være en kommune med sunn økonomi. Tidene for små kommuner er dessverre forbi, så Råde Venstre mener Råde bør bli del av en større jordbrukskommune mellom byene. I mellomtiden til dette er en realitet må Råde kommune rydde opp i egen økonomi og ha en mye bedre økonomioppfølging som gjør at det allerede på et tidlig tidspunkt kan settes inn tiltak dersom en virksomhet er i ferd med å få store økonomiske overskridelser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Råde Venstres 3.kandidat Kjell Andre Holstad Aasheim.

I dagens regime er det intet ris bak speilet for virksomheter med store overskridelser, slik at de som er flinke med å holde sitt budsjett må dekke andres underskudd. Råde Venstre vil at virksomhetslederne må ta ennå mer ansvar for sine budsjetter, og at det ved gjentatte underskudd bør kunne stilles spørsmål ved om vedkommende er rett person til jobben.

I følge alle offentlige tall så bruker Råde kommune mye penger på administrasjon. Råde kommune har blant annet en veldig høy administrasjonsutgift i prosent; hele 11,5%, av samlede utgifter – noe som er over tre ganger så høyt som f. eks Lindås kommune som er nede i 3,5% av samlede kommunale utgifter. Tilsvarende for antall årsverk i kommuneadministrasjonen i Råde i prosent av samlede kommunale årsverk, 15,9%, noe som er over dobbelt så mye som f. eks Larvik med kun 6,8%. I tillegg har Råde nesten tre ganger så mange årsverk i administrasjonen per 1000 innbygger sammenlignet med f.eks Alta, som har 3,3 årsverk pr 1000 innbyggere. Alt dette viser med all tydelighet at kommuneadministrasjonen må minskes betraktelig skal vi få kommuneøkonomien på fote igjen.

Krone mynt

Foto: Sesselja Bigseth

Råde Venstre ønsker i tillegg å innføre månedlige økonomiske rapporter etter mal av dagens tertiærrapporter, og at virksomheter med store over/underskudd drar med seg inntil 100% av dette over/underskuddet med inn i neste års budsjett. En økt bruk av konkurranseutsetting for å bedre tilbudet, uten å fire på kvaliteten, er også viktig.

Råde Venstre vil videre at det jobbes for at det bygges vindmøller i Råde og at det legges bedre til rette for private initiativ slik at flere firmaer etablerer seg i kommunen. Ved å flytte RV110 utenom Karlshus sentrum og etablere et nytt, mer moderne og innbydende sentrum rundt nye Råde stasjon, vil inntektene til sentrumsbutikkene øke, og dermed også skatteinntektene grunnet flere arbeidsplasser.

Råde Venstre ønsker også å utvikle Råde kommune til å bli "Omsorgskommunen Råde" som er selvberget på velferdstjenester og samtidig selger tjenester til kommunene rundt seg.

Kjell Andre Holstad Aasheim
3.kandidat og styremedlem Råde Venstre