Råde må ta vare på sin stolte historie

Råde Venstre vil ta vare på kulturminnene våre slik som Bygdetunet, Forsvarsmuseet (“Teltebua”), kirkene og så videre. Det er viktig å beskytte og ta vare på lokalhistorien i kommunen, og se den i nasjonal og internasjonal sammenheng.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

For Råde Venstre er det viktig at det frivillige engasjementet i "museene" våre ikke forsvinner. Det er også viktig å understreke disses rolle som koordinator og støtte til lokale samlinger og organisasjoner.

En helt spesiell plass i Rådes, og Norges, historie har Tomb. Her er det historie helt tilbake til 1300-tallet. Tomb er en svært viktig del av bygdas kulturhistorie og bør vises mer frem både for å understreke bygdas historie, men også med håp om å trekke positive elementer til bygda som økt turisme med mer.

Christian Holstad Lilleng

Foto: Sissel K Haugen

Vet man ikke hvor man har vært, vet man ikke hvor man skal. Råde Venstre ønsker derfor å jobbe for å bedre rammebetingelsene til "museene" og kulturminnene våre, og å arbeide for å styrke Tombs plass i den nasjonale historien og styrke folks bevissthet rundt den gamle herregården. Videre ønsker Råde Venstre å sørge for systematisk opprustning og vedlikehold av våre viktigste kulturminner blant annet gjennom å ta initiativ til mer og bedre samarbeid mellom det offentlige, private og frivillige rundt forvaltningen av kulturminnene, og at kommunen gjennom barnehager, skoleverket og SFO aktivt bruker og utfordrer museene.

Christian Holstad Lilleng
Ordførerkandidat Råde Venstre