Råde må tiltrekke seg kompetanse og tiltakslyst

Samarbeidet mellom ulike aktører fra næringslivet selv, utdanningsinstitusjonene og det offentlige må bli bedre enn i dag. Ofte er den største hindringen for å se nye muligheter innenfor næringslivet mangelen på kunnskap om hva andre holder på med. Derfor trenger vi gode møteplasser og nettverk for nyskaping i Råde.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Markedet for alternativ energi er en næring som vil bli viktig når oljen tar slutt. “Vindkommunen” Råde må bygge videre på den kompetansen som finnes i dag, og være aktive i utviklingen av vindkraft i kommunen.

Teamleder

Foto: freedigitalphotos.net

Fremtidens næringsliv er alle de bedriftene som ikke er startet enda. Råde Venstre ønsker å opprette et åpent nettverksforum mellom kommunen, næringslivet og utdannings- og forskningsinstitusjonene og å utfordre Høgskolen i Østfold til å bli en tydeligere utviklingsaktør i Råde. Det er også viktig å ta i bruk offentlig/privat samarbeid på flere prosjekter i Råde med avtaler med private aktører om kommunal utbygging, drift og vedlikehold.

Råde Venstre ønsker et regionalt samarbeid mellom Råde, fylket og statlige etater og arbeids- og næringslivet i Østfold, med hovedfokus på nyskaping, samt nettverksbygging og kompetanseutveksling mellom næringsliv og utdanningssystemet.

Kjell Andre Holstad Aasheim
3.kandidat og styremedlem Råde Venstre