Gjør Skippergata om til gågate!

Venstre vil gjøre byen mer spennende -blant annet vil vi gjøre deler av Skippergata om til gågate!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Skippergata er en av gatene i byen som har en historie som handlegate. Bebyggelsen er dominert av små og koselige sørlandshus, det er mange etablerte butikker i gata -og sola slipper til hele dagen!

Venstres ide om å gjøre deler av Skippergata til gågate ligger som forslag i Kvadraturplanen som nå legges ut til høring. I tillegg vil Venstre ved Dag Vige fremme forslag i bystyret i mai (interpellasjon) om å få en prøveordning med Skippergata som gågate i juli. Da er ønsket å stenge gata ved parkeringshuset til Gyldengården og fylle gata med blomster, trær og benker. Butikkene skal gis mulighet til benytte gatearealet til cafedrift og til å stille ut varene sine -så kan gata bli levende og full av liv, som et intimt torvområde.

Blomster blå bukett

Foto: Bjørg Lien

-Denne gata har en fantastisk koselig stemning allerede i dag, men dersom mer av gatearealet åpnes for gående og syklende og gata gjøres om til en handlegate, tror jeg gatas sjel vil komme bedre frem, sier Solveig Nilsen i Venstre. Tenk deg denne gata med cafebord og uteservering i sola, butikker som henger fram varene sine og kanskje har en bod ute i gata, benker, trær og blomster -dette vil bli en gate med skikkelig Sørlandsstemning og et herlig supplement til Markensgate.

Kristiansand Venstre jobber i disse dager med sitt program, og Venstre er spesielt opptatt av byutvikling og da især utviklingen av Kvadraturen. Vil du vite mer? Ta kontakt med oss eller bli med på Venstremøte, våre møter er åpne for alle: Hver mandag 18.30 på vår kontor i Kongensgate 34.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**