Valg 2011: Venstre vokser mest

Ingen partier har flere nye lister enn Venstre, mens SV og KrF går mest tilbake siden valget i 2007.
Venstre er den store vinneren, og vokser mest av alle stortingspartiene. Partileder Trine Skei Grande kunne fortelle om det gledelige resultatet for Venstre i sin landsmøtetale sist helg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I Aust-Agder stiller Venstre liste i Valle for første gang siden Det liberale folkepartiets liste i 1975 og på Vegårshei er det nøyaktig 20 år siden forrige Venstreliste. Bare Åmli og Evje og Hornnes er uten Venstreliste i kommunevalget i år, mens vi følger opp suksessen med fellesliste med Høgre i Bygland. I Vest-Agder er det 12 reine Venstrelister. Vennesla, Farsund, Kvinesdal og Songdalen falt ut av kommunestyret sist, men stiller med mange gode navn på listene.Bare Hægebostad, Åseral og Audnedal mangler Venstrelister.

Jens Vetland og Beate Johnsen

Foto: Jan Kløvstad

På bildet Farsunds førstekandidat Beate Marie Johnsen sammen med Jens Vetland, tidligere sjefredaktør i Fædrelandsvennen.

I alt stiller Venstre med hele 482 listekandidater i kommunene på Agder, i tillegg til 79 kandidater på de to fylkestingslistene.

Listerekord
– I 2007 stilte Venstre liste i 293 kommuner. Mitt mål var 311 i 2011. Men dere har klart 312, sa Skei Grande, til stående applaus fra delegatene.

Ikke siden 1971 har Venstre stilt liste i så mange kommuner. Partiet har jobbet målbevisst, med tidligere partileder Odd Einar Dørum som «listegeneral». Ordførerkandidaten i Oslo har reist rundt i hele landet for å motivere og hjelpe Venstre-folk.

Heidi Foyn Thomassen

Foto: Jan Kløvstad

– Hos oss har Odd Einar Dørum besøkt Farsund, Vennesla, Valle, Bygland og Birkenes for å inspirere til listestilling, – og alle steder er resultatet at vi stiller sterke lister, sier fylkesleder Heidi Foyn Thomassen.

Fakta Valg 2011: Valglister

Kommunal Rapport presenterer oversikten over partienes lokale lister til høstens kommunevalg.
Ap: 417 (- 4)
Sp: 393 (- 2)