Frogn Venstre etterlyser en avklaring fra Høyre om grunneieres frihet

Vil Høyre stå på grunneiers rett kan summen bli monsterutbygging på flere tusen mål i Frogns naturområder, sier Venstres Erik Lundeby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Les Erik Lundebys innlegg i Amta 20.04.2010 her…

Ludolf Bjelland redegjorde i Amta 12.04. for Høyres boligpolitikk. Erik Lundeby mener denne redegjørelsen ikke forklarer sammenhengen mellom partiets eiendomspolitikk og boligpolitikk.

Erik Lundeby

Foto: Ivar Ruud Eide

-Er det virkelig alvor slik det står i Frogn Høyres program at grunneierens “rett til drift og utvikling av egen eiendom” skal ligge til grunn for politikken? spør Lundeby. Hvis denne “retten” skal utøves av alle grunneiere som har meldt ønsker til kommuneplanen, blir summen monsterutbygging på flere tusen mål i Frogns naturområder.

Venstre mener vi nærmer oss et punkt der videre vekst går på bekostning av verdier som gjør vår kommune enestående. Venstres overordnede føring i boligpolitikken er å bevare det som er grunnen til at folk vil bo i eller besøke Drøbak og Frogn – kulturmiljøet, landskapet og naturen.

-Vi håper det fremdeles er mange i Høyre også som mener dette er viktigere enn grunneiernes frihet, men vi tror ikke velgerne bør ta sjansen på det.

I innlegget kommenterer Lundeby også Ludolf Bjellands debattinnspill om etikk i valgkampen, med tre løfter om Venstres valgkamp.

•Vi i Venstre lover i valgkampen å synliggjøre likheter og forskjeller mellom Venstres og andre partiers politikk.
•Vi lover å bruke et friskt og tydelig språk.
•Vi vil fortelle om vår egen politikk, men også kritisere andre partier og politikere når vi er uenige i det de sier og gjør. Det er ved å ta andre politikeres ytringer, program og politiske handlinger på alvor, at man viser dem respekt.

-Vi håper de fleste ser forskjellen på dette og uspesifiserte angrep på andre politikeres moral og hensikter, sier Lundeby. Debatten Bjelland viderefører i Amta 12.04. langs disse linjer ønsker ikke Venstre bruke mer tid på.

Les Erik Lundebys innlegg i Amta 20.04.2010 her…

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**