Miljøprisen 2011 til Torstrand Vel og Synnøve Andreassen

Larvik Venstres miljøpris 2011 ble tidlelt Torstrand Vel og Synnøve Andreasen på Larvik Torg lørdag 4. juni. Prisen ble mottatt av Torstrands Vel ved leder Geirmund Hole og Synnøve Andreassen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Se video her:

Fra begrunnelsen:
I år deler vi ut miljøprisen for syvende gang.

Miljøprisen har altså vært delt ut av Larvik Venstre seks ganger tidligere., og årets vinner går inn i en verdig rekke:
2003 — Tor Bjørvik
2004 — Miljøgruppa i Larvik kommune
2005 — Larvik og Omegn Turistforening
2007 — Bjørn Pettersen, leder Farris Naturskole
2008 — Bøkeskogen og Kilens Venner
2009 — Helge Pedersen fra Naturvernforbundet

Vi har hatt lange og grundige drøftinger om hvem eller hvilke som er verdig årets pris.

Viktig egenskaper for miljøkjempere er utholdenhet og styrke. Miljøkampen, eller kampene, er nemlig ikke vunnet på en dag. Det er stadig nye valg som skal tas, nye muligheter kommer opp og nye ideer kommer fram. Det kan være mange kryssende interesser, og noen ganger presses det hardt fra ulike hold for å få til løsninger som ikke tjener miljøet — dvs at de kanskje ikke tjener oss alle på lang sikt. Og da er det viktig å ha noen som kan si i fra. Gang på gang, om det trengs. Det er jo ikke alltid vi er like kjappe til å ta et hint som vi gjorde med Ekstrem forvandling.

Prisvinnere Larvik Venstres miljøpris 2011

Om Torstrand:
Torstrands blod-fan Kjeld-Willy Hansen beskriver i en kommentar i ØP bydelen Torstrand slik:
Det er lett å smykke seg med hule fraser om Torstrands sjel og skjeve sjarm, og tradisjonsmimre om lek og lått fra brede gater og smale strender. Og det tåles glatt. For bydelen har historie og tradisjon og innbyr til lydbildeforedrag, nostalgi og strandvandring. Men man må heller ikke glemme at bydelen i disse identitetsfamlende brandingtider fremdeles anskueliggjør og bærer noen av Larviks kjerneverdier; estetiske som menneskelige: trehusene og trærne, tradisjonene og tettheten, tilgjengeligheten og toleransen, løkkene og lungene, småbutikkene og strendene, folkeligheten, framkommeligheten og den sosiale intimiteten.

Om prisvinner Synnøve Andreasen:
Som Kjeld-Willy Hansen sa i en kommentar i ØP 29. mai 2010: "Det nytter å være Erin Brockovich, også i lille Larvik. Selv om faren for å bli stigmatisert som kverulant er stor. Makten frykter ofte grasrotengasjement og ubehagelig kunnskap"

Engasjert Synnøve Andreassen takker for prisen

Foto: Trygve Storrønningen

Tankpress på ytre Torstrand er det hovedsakelig Synnøve Andreassen som har stått for. Det er hun, og hun alene, ikke politikere, som har sørget for relevant tankkunnskap, og som skal ha æren for at virksomheten der er blitt innstilt.

Om prisvinner Torstrands Vel:
Sandloppene har gjennom Torstrands Vel vist at de også tar politisk ansvar, fra dugnad til dialog. Det er ikke alle bydeler som stiller med slike ansvarlige ildsjeler i rekkene.

Torstrands Vels leder Geirmund Hole

Foto: Trygve Storrønningen

Som dugnadsrydder strender og parker, arrangerer treff og sosiale happenings, studerer saker og dokumenterer inn- og utsikt, leverer høringsuttalelser og stepper opp i aktuelle beslutningsfora- og politikerkomiteer, initierer nyhetssaker og tidvis teppebomber leserbrevspaltene i ØP med gode argumenter på lett forståelig norsk.

Prisen ble mottatt av Torstrands Vels leder Geirmund Hole

Prisvinnerne med Larvik Venstres leder Trond Kvasjord og 1. kandidat Hallstein Bast

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**