Tragisk at ikke Lehmannsbrygga får næring på bakkeplan, mener Venstre

Venstre har en helhetlig visjon for å skape næringsliv og annet liv i Drøbak sentrum, sier Venstres Terje Johansen, og synes det er tragisk at Frogn kommunestyre ikke delte denne visjonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Lehmannsbrygga - bare det lave bygget til Venstre blir næringsbygg, resten blir private boliger

Lehmannsbrygga – bare det lave bygget til Venstre blir næringsbygg, resten blir private boliger
Foto: Kilde: Frogn kommune – saksdokumenter

Etter flere års saksbehandling vedtok Frogn kommunestyre en plan for Lehmannsbrygga i Drøbak sentrum i februar 2010. Da utbygger Thon tok omkamp på denne planen, ombestemte Arbeiderpartiet seg. De sluttet seg til Høyre og Fremskrittpartiet da Thons reviderte plan ble vedtatt 20. juni 2011.

Partiene som vedtok Thons nye plan la vekt på at det var viktig å bli ferdig med saken, og at de mente utbygger hadde ventet lenge nok på å få bygge ut området. Arbeiderpartiet begrunnet sin endrede stemmegivning med at Thon hadde akseptert snuplass for bussen på området. Johansen synes på langt nær dette er nok.

Terje Johansen

Foto: Ivar Ruud Eide

-Området kunne vært en magnet med forretninger og spisesteder på ett av de mest attraktive strandområdene i Drøbak, sier Johansen, som frykter at området nå vil ende opp som et boligområde som folk flest vil kvi seg for å trenge inn på.

Johansen mener politikerne har vært svake i møte med en profesjonell utbygger.

-Politikk er å fremme folkets beste, av og til på tvers av utbyggernes interesser, sier han, og beklager at H/Ap/FrP ser ut til å væer av en annen mening.

Han er tilfreds med at Arbeiderpartiet brøt ut fra den utbyggervennlige konstellasjonen og gikk imot eieren av Storgata 18s ønske om å gi opp næringsarealer og omgjøre dem til boliger. Han tar også et oppgjør med utbygger av Dyrløkkeveien Haktor Slåke, som i Amta kalte Venstre næringsfiendtlig.

-Venstre har en strategi for næringsutvikling i alle ledd, og det eneste vi har motarbeidet er å bygge lagerlokaler i uberørt natur, altså i Holt skog, avslutter han.

Les Terje Johansens innlegg i Amta 27.6.2011 her…

Les Erik Lundebys innlegg om Frogn Venstres næringspolitikk fra debattmøte i Næringsrådet her…

Fakta om den nye planen for Lehmannsbrygga sammenlignet med planen fra 2010
•Det blir næring bare i bygget ved bussrundkjøringen, ellers blir det rene boligbygg med utgang rett til bryggene
•Byggehøyden er økt
•Det innerste boligbygget kommer lenger ut på bryggene
•Utbygger lager en passasje for folk som vil gå ned til sjøen for å bade, men opparbeider ikke stranden ut over dette.

Først publisert 21.06.2011

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**