Venstre vil ha permanent båtforbindelse Storsand — Drøbak

Hurum Venstre har tatt initiativ til å utrede muligheten for å etablere permanent passasjerbåtforbindelse mellom Storsand og Drøbak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Fergekaia på Storsand

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Det har i lengre tid vært et ønske fra folk i Hurum, men også i Røyken (Åros-området), at fergeforbindelsen for passasjerer mellom Storsand og Drøbak skulle gjenopprettes. Det er dessuten også slik at man i Drøbak ønsker å få tilbakeført det kundegrunnlag som fergeforbindelsen representerte handelsmessig.

Uavhengig av de store problemene med Oslofjordtunnelen har Hurum Venstre jobbet med problemstillingen. Det var som et ledd i programprosessen i lokalpartiet i vår at saken kom opp. Allerede 8. juni var man i kontakt med direktør i Buskerud kollektivtrafikk, Henry Gaarde, for å lufte muligheten. Samferdselssjef i Buskerud, Gro Ryghseter Solberg og leder Grete Syvertsen, AS Ferjeselskapet Drøbak — Hurum — Svelvik, ble også kontaktet i sakens anledning. Henvendelsene ble møtt med positiv interesse.

– Hurum Venstre ønsker at Hurum skal være en attraktiv kommune å flytte til og bo i. Da er det viktig at kollektivtilbudet blir bedret, slik at det blir lettere å pendle til og fra kommunen vår. Huringer, spesielt de som bor i Søndre Hurum, bruker masse tid og energi på å reise til og fra jobb, ikke minst dersom de jobber i Oslo, sier Venstres førstekandidat Gunn-Torill Homme Mathisen.

Gunn-Torill Homme Mathisen, førstekandidat i Hurum for Venstre

Foto: Finn Dale Iversen

– Det går busser til Oslo på Hurumsiden av fjorden, men de går sjelden, korresponderer dårlig og bruker lang tid. Homme Mathisen vil gi innbyggerne valget mellom å stå i kø på motorveien eller rv. 23 i bil, eller å ta båt og buss til jobb fra Follosiden.
-Mange er dessuten redde for å kjøre i tunneler, dette vil kunne gi dem en reell valgmulighet, sier hun.

– Venstre vil etablere passasjerbåtforbindelse med pendlerparkering på Storsand, med ladepunkt for el-biler, slik at man kan la bilen stå og la seg frakte over fjorden med båt. Et slikt tilbud bør samkjøres med ekspressbusser som går videre inn til hovedstaden og selvsagt øvrig busstrafikk i Follo. Med en etablert båtrute er det dessuten enkelt å sette inn ferge ved stengt Oslofjordtunnel, påpeker venstrepolitikeren.
-Jeg vil støtte bro over fjorden, med egne traser for bil, gående og tog, men det ligger langt fram i tid, sier hun.

– Venstre har sendt en formell henvendelse i brevs form til Buskerud kollektivtrafikk som man avventer svaret på. En slik prosess som det er å få på plass en permanent båtforbindelse, vil trolig formelt måtte skje i kommunal regi, sier Arvid Skage som har utredet saken for Venstre.

-Vi i Venstre ser for oss at det eventuelt dannes en prosjektorganisasjon med representasjon fra de lokalt berørte politiske partier. Det vil da sannsynligvis være hensiktsmessig at Drøbak (Follo kommune) også blir representert i en slik prosjektorganisasjon, sier de to.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**