Åpnet valgkampen med skole- og miljøløfter

Med løfte om å la læreren være lærer, ikke helsesøster eller vaktmester startet partileder Trine Skei Grande Venstres valgkamp mandag. På åpningen i Spikersuppa i Oslo definerte hun skolesektoren som én av flere arenaer, som etter 22. juli må brukes til å styrke demokratiet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Med Abid Raja som konferansier akkompagnert av rockebandet Orango og operasangeren Gjøril Songvoll, startet Venstre valgkampen i Spikersuppa i Oslo. Til stede var partiledelsen og kandidater fra både Oslo og Akershus Venstre.

Les mer om Venstres politikk på våre valgsider.

- Vi vil ha klare tiltak som skal forenkle hverdagen til lærerne, sier Trine Skei Grande.

– Vi vil ha klare tiltak som skal forenkle hverdagen til lærerne, sier Trine Skei Grande.
Foto: Venstre

– Vi opplevde et angrep så ondskapsfullt at vi ikke hadde evne til å forestille oss det. Det var et angrep mot hele Norge. Svaret har folket gitt. Vi må finne ut hvordan vi skal bygge et sterkere demokrati. Skolen er en sentral arena i dette arbeidet, sa Skei Grande.

– Gi skoledagen tilbake til lærerne
Venstre legger fram en liste på ti punkter som skal forenkle hverdagen til lærerne. Det første dreier seg om en klarere beskyttelse av den jobben læreren utfører i løpet av en arbeidsdag.

Les: Bergensavisen: Læreren er viktigst.

– Både lokalt og nasjonalt sier vi nei til at lærerne skal pålegges tilleggsoppgaver som vaktmesterarbeid, matservering, diverse administrativt arbeid og medisinering av elever som bråker, sier Skei Grande.

Drukner i papir
Venstre mener lærerne drukner i rundskriv, lovendringer og all verdens evalueringsskjemaer.

– Dette synes å være helt ute av kontroll. Påleggene fra kunnskapsminister Kristin Halvorsen er altfor mange. Ideelt sett mener Venstre at ett kortfattet dokument bør være tilstrekkelig instruks fra nasjonale myndigheter til skoleeierne i året, sier Skei Grande. Hun la til at forskjellene og multikulturen styrker det norske demokratiet.

Les: Stavanger Venstre åpnet valgkampen: Biler trenger ikke utsikt.

- Med Venstre i førersetet skal vi fortsatt sikre billige månedskort og fortsatt satsing på Oslo-skolen.

– Med Venstre i førersetet skal vi fortsatt sikre billige månedskort og fortsatt satsing på Oslo-skolen.
Foto: Venstre

Fortsatt miljø, skole og kollektivtrafikk
Nestleder og førstekandidat i Oslo, Ola Elvestuen, lovet fortsatt satsing på skole, kollektivtrafikk, miljø og i Oslo.

– Med Venstre i førersetet skal vi fortsatt sikre billige månedskort og fortsatt satsing på Oslo-skolen, kanskje landets beste skole, sa Elvestuen. Han tok også til orde for bedre forhold for syklister og nye trikker som ikke støyer.

- Aps Rieber Mohn bør ta en prat med Jens og be ham sørge for at Oslo får nok penger til kollektivtilbudet i byen.

– Aps Rieber Mohn bør ta en prat med Jens og be ham sørge for at Oslo får nok penger til kollektivtilbudet i byen.
Foto: Venstre

Dørum med tre utfordringer til Ap
Ordførerkandidat Odd Einar Dørum sa at demokratiet skal utvikles i håpets rom. Han varslet tre utfordringer til Aps Libe Rieber Mohn, som har bedt om at Ap ikke må bli tatt på med silkehansker i valgkampen.

– Jeg ønsker å ta Libe Rieber Mohn på alvor når hun sier at hun ikke ønsker at Arbeiderpartiet skal bli tatt på med silkehansker i valgkampen. Hun skal få tre utfordringer av meg som hun skal få svare på når Arbeiderpartiet åpner sin valgkamp, sa Dørum

– Rieber Mohn bør ta en prat med Jens og be ham sørge for at Oslo får nok penger til kollektivtilbudet til innbyggerne i byen, at vi får nok politifolk og jobber til de som nå uteksamineres av fra Politihøgskolen og hun bør be Jens sørge for at samhandlingsreformen ikke blir en byråkratireform, men en reform for mer pleie og bedre kvalitet i eldreomsorgen, sa Dørum.

Inge Solli, Solveig Schytz, Borghild Tenden og Abid Raja på Venstres valgkampåpning i Oslo 2011

Kultur, samferdsel og skole
De to øverste kandidatene fra Akershus Inge Solli, fylkesvaraordfører og førstekandidat, andrekandidat Solveig Schytz og stortingsrepresentant Borghild Tenden lovet fortsatt satsing på samferdsel, kollektivtrafikk, skole og kultur i Akershus.

– I Akershus har Venstre fått til en historisk satsing på kultur sammen med Høyre, KrF og FrP. Vi har også fått til et bedre system for videre- og etterutdanning av lærere, sa Solli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**