Hurum Venstre tar avstand fra varaordfører Røeds uttalelser

Det var med vantro jeg leste DT på lørdag. Hurums varaordfører og Hurum Frps leder Trond Røed hevder på forsiden “Mener regjeringen har skylden for terroren”. I intervjuet bekrefter Røed sitt syn på årsaken til terroristens drap på 77 uskyldige mennesker og hevder skylden ligger i landets innvandringspolitikk. Røed påstår at drapene ville vært unngått dersom Norge ikke hadde hatt innvandring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Inn- og utvandring har det vært i Norge, i Europa og i verden siden tidenes morgen. Vi har alltid og vil alltid ha innvandring. Innvandring, fruktbare møter mellom ulike mennesker, er en forutsetning for utvikling. Om Norge skal ha innvandring vil aldri mer være et diskusjonstema. Det vi vil diskutere er hvordan vi legger til rette for at innvandrere og nordmenn sammen kan skape et godt samfunn.

Det Røed gjør med sine synspunkter er å gi de fleste andre partiers humanistiske verdier skylden for vold, terror og fremmedhat. De fleste av oss står på de verdier som har blitt så tydelig uttrykt av kronprinsen, statsministeren og ordføreren i Oslo de siste ukene: Norge er et mangfoldig land der alle mennesker skal ha like muligheter for å skape seg et godt liv.

En partileder representerer partiet han eller hun leder. Jeg ser at Røeds venner i Frp, sentralt og i Buskerud, tar avstand fra Røeds uttalelser. Frps fylkesordførerkandidat Britt Hornstvedt ber Røed vurdere sin posisjon som partiets fylkesleder. Røed beklager sine formuleringer. Hans verdisyn skinner allikevel gjennom, møte mellom mennesker fra ulike kulturer er en trussel og det er forståelig at innvandring fører til at noen går amok med bombe og skytevåpen.

En ordfører representerer kommunen han eller hun leder. Venstre vil ikke at Hurums borgere skal bli ledet av en ordfører med et slikt verdisyn. Røed bør vurdere sin rolle som ordførerkandidat. Jeg håper alle partier i Hurum, som står for et humanistisk og inkluderende verdisyn, inkludert Hurum Arbeiderparti som i dag samarbeider med Frp, viser dette når kommunestyret skal utpeke ordfører etter valget.

Fylkesleder Geir Stave

Foto: Finn Dale Iversen

Geir Stave
Hurum Venstre

Innlegget er trykket i Drammens Tidende 18.08.11.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**