Billigsalg på valgflesk

Forhåpentligvis er folk i disse førvalgstider oppmerksom på de politiske partiers tilbøyelighet når det gjelder billigsalg av valgflesk. Noen vil muligens oppfatte dette som en sjarmant del av den politiske valgkamp, men det er neppe ansvarlig å tenke slik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Bakgrunnen for dette "billigsalget" er sannsynligvis en spekulasjon i at mange velgerne er lettlurte og gevinsten for partiene kan være mandater som ellers ikke ville være tilgjengelig. Noen ganger drives det et politisk og et tilhørende byråkratisk spill med ting som kan gå på spørsmål om liv og død for den enkelte velger! Ta eksempelvis situasjonen som er knyttet opp mot Oslofjordtunellen.

Vei, tunell, tunnell

Foto: Microsoft

Etter brannen i tunellen uttaler veivesenet på sentralt hold at de advarte mot etablering av tunellen! Dette kommer frem nå etter at vi har vært håndbredden fra en katastrofe for mange mennesker. Midt oppe i en slik situasjon tillater en del politiske aktører å komme med uttalelser om hvordan de foreliggende utfordringer i tunellen bør løses.

Et snev av alvor kom frem etter møtet mellom Veivesenet Sør og berørte kommuners ordførere. Selv etter de forbedringer som nå skal etableres, uttaler veivesenet til pressen at de likevel ikke kan garantere at ikke det på ny kan skje ulykker/brann i tunellen. Greit — det er iallfall en rederlig uttalelse — og det har ikke vært for mange av dem.

Så er jeg er så politisk taktløs at jeg nå oppfordrer samtlige lokalpolitiske aktører, så vel i Hurum som i Røyken, til å konsentrere seg om hvordan berørt befolkning skal innrette seg til det etableres en løsning når det gjelder krysning av fjorden som i prinsippet er risikofri. Hurum Venstre har kommet med et forslag om å gjenopprette passasjerfergetrafikken mellom Storsand og Drøbak som ikke har kjente risikomomenter av den karakter som forefinnes inne i Oslofjordtunellen. I denne forbindelse har partiet oppfordret de andre partiene til å delta i en samhandling for å få et slikt alternativ på plass, men så vidt jeg er kjent med har ikke lokalpartiene reagert på denne henvendelsen.

Det nedlagte ferjeleiet på Storsand.

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Så skal det kanskje samtidig sies at vår henvendelse burde ha omfattet en løsning som også omfattet personbiltrafikken, men dette er vanskelige greier — ikke minst når man for å spare penger har destruert fergeleiene så vel i Drøbak som i Storsand! Det har liksom ikke kommet frem til funksjonell bevissthet at Oslofjordtunellen burde ha vært utrustet med en eller annen form for reserveløsning når situasjonen ikke var som den burde være inni en risikobelagt tunell.

På bakgrunn av den foreliggende situasjon befolkningen i de nærliggende kommuner nå har, må det være noe galt med holdninger og ansvarsbevissthet hos de lokale politiske aktører når en henvendelse om angjeldende sak til partiene fra Venstre blir oppfattet som et partipolitisk utspill.

Dette er ikke partipolitikk — det er samfunnssikkerhetspolitikk! Spør folk som opplevde brannen i tunellen selv!

Arvid Skage

Foto: Privat

Arvid Skage
Hurum Venstre

Innlegget er trykket i Røyken og Hurums avis 05.09.11.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**