Sats på læreren, hjemmet og ikke leksehjelp

Venstre vil prioritere at lærerne i Askerskolen får bedre etterutdanning og mer ro til undervisning. Pengene som er øremerket leksehjelp vil Venstre heller bruke på systematisk etter- og videreutdanning av lærere i Askerskolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jørgen Blom

Foto: privat

Skoleforskning viser at det viktige for å sikre sosial utjevning og læring, er bedre lærere og bedre kontakt mellom lærer og foreldre. Venstre mener at leksehjelpordningen svekker begge deler. At ufaglærte skal gi hjelp til lekser gjør at de ufaglærte tar over rollen til både læreren og foreldrene. Hvis vi skal ha leksehjelp for barn som trenger det, må det være av kompetente lærere. Pengene som er øremerket leksehjelp vil Venstre heller bruke på systematisk etter- og videreutdanning av lærere i Askerskolen.

Dette kan sikre at dyktige lærere blir i jobben, at vi styrker rekrutteringen av gode lærere og at kvaliteten på undervisningen blir enda bedre. Ved å styrke læreren oppnår vi mer sosial utjamning og sikrer den faglige kvaliteten i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**