Skolen i Larvik

I høst kan skolene oppleve ansettelsesstopp, innkjøpsstopp, kursstopp for lærerne, stillingsstopp for assistenter og stopp av ressursteamet som skal ta seg av de elevene som trenger det mest. Vi snakker i grunnen om full stopp for skolene i Larvik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Larvik har alle muligheter til å bli en bedre kommune å bo i, besøke og flytte til. Vi er langt fremme når det gjelder kultur og naturopplevelser, men arbeidsplasser og utdanning ligger fortsatt etter.
Venstre er overbevist om at nettopp arbeidsplasser, kunnskap og utdanning henger nøye sammen. Hvis vi ikke greier å løfte utdanningsnivået og om skoleresultatene ikke blir løftet fra jumboplass så vil næringslivet stagnere. Vi vil miste arbeidsplasser og sårt tiltrengte kommuneinntekter.

Skole, elev, tavle, undervisning

Kunnskap er også en forutsetning for å få til en integrering der mulighetene til dem som kommer blir tatt godt vare på. Vi trenger høy kompetanse i styre og stell i kommunen og skal vi få bevegelse og retning på utviklingen må vi få impulser og kulturutveksling utenifra.

De to store postene i kommunebudsjettet er skole og omsorg som står for 2/3 av utgiftene. Det er ikke til å komme i fra at vi må få til en bedre balanse mellom postene for å få til en bedre skole. Venstre mener der er gevinster å hente ved å endre omsorgstjeneste med trygge og fleksible løsninger som er tilpasset egne ønsker. Og den gevinsten må skolen få. I et lengre perspektiv vil et blomstrende næringsliv med basis i solid kunnskap også gi enda bedre omsorgstjenester. Sånn virker et velfungerende lokalsamfunn.

Venstre har ledet det politiske arbeidet med prosjektet "Kvalitet i skolen" . Formålet med prosjektet som startet i år og foreløpig går til 2013, er å få et kvalitetsløft for alle Larviks skoler. Ambisjonen er å score best i Vestfold på læringsresultater innen 2013.

De fire viktigste satsingsområdene er:
En faglig god og tydelig skoleledelse med lederegenskaper som kan utløse det som bor i de ansatte og elever.
Et læringsmiljø med vekt på forholdet mellom lærer og elev, på tydelige forventninger og støtte, på klare instruksjoner og reaksjoner og på hvor dyktig læreren er til å lede klassen.
Grunnleggende ferdigheter i å kunne uttrykke seg muntlig og skriftelig og å kunne lese, regne og bruke digitale verktøy.
Foreldresamarbeid med en tettere og mer systematiserte dialog og mer forpliktende og inkluderende kontakt mellom hjem og skole.

Stopp forbudt!

Stopp forbudt!

Først og fremst skal vi få til en helhetlig og positiv utvikling av skolen i Larvik. Prosjektet omfatter alle de ansatte, foreldrene og ikke minst elevene selv. Satsingen omfatter de som mestrer skolen godt og de som sliter. Alle skal heves og få vist sine muligheter og læringsmiljøet skal styrkes. Forrige skoleår startet opp området foreldresamarbeid, nå går man videre til grunnleggende ferdigheter.

Målet er glade, åpne, nysgjerrige og kunnskapsrike barn med evne til omsorg for dem de vil møte senere i livet.

Venstre vil ha bedre læring, vi vil fortsatt gi skole absolutt 1. prioritet og vi vil gi de nødvendige midlene for å få til en bedre skole. Skulle noen være i tvil om Venstre virkelig mener vi må satse på skolen, vil jeg vise til alle avstemninger som har berørt utdanning gjennom de siste tiårene.

Russ - 2008

Larvik må nå velge om vi skal fortsette som før med nedskjæringer, innstramming og sparebluss — eller endre skolen totalt i form og innhold.

For en ting er sikkert, årets kommunevalg er et veivalg for skolen.

Hallstein Bast
1. kandidat for Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**