Næring på Askøy

Venstre har parolen – Et kreativt og verdiskapende Norge — for næringspolitikken vår.
Et mangfoldig og nyskapende næringsliv er avgjørende for at Norge skal lykkes i en stadig mer globalisert økonomi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Næringsutvikling

Foto: nn

Offentlig sektor og offentlig velferd er helt avhengig av verdiskapingen i det private næringsliv og av at initiativrike personer satser, tar risiko og omsetter ideer til handlinger. Derfor er utgangspunktet i Venstres næringspolitikk gode generelle rammevilkår for alle deler av næringslivet, kombinert med en målrettet innsats for utvikling av flere og bedre kunnskapsbedrifter. Vi vil satse på forskning og nyskaping og legge bedre til rette for dem som vil skape en arbeidsplass for seg selv og flere.

Venstre vil at eksisterende og ny næringsvirksomhet skal ha gode rammevilkår i kommunen vår.

Venstre vil blant annet:
ha en kontinuerlig planleggingsprosess med tilrettelegging av infrastruktur og areal for næringsvirksomhet i kommunen i samarbeid med næringslivet

at næringslivet i samarbeid med kommunen utvikler og driver et effektivt og smidig tiltaksapparat for etablering av virksomheter i kommunen

gjøre det enklere å etablere nye bedrifter

redusere køene på innfartsårene til Bergen og bedre fremkommelighet i trafikken
o bygge flere "park and ride"-anlegg
o ha flere bussavganger og et bedre utbygd rute nett

styrke samarbeidet med det lokale næringslivet om arbeidstrening og elevbedrifter. Vi vil også se på fagopplæring for å gjøre den mer fleksible med tanke fagvalg og fagsammensetning. I tillegg vil vi se på om hele løpet på videregående opplæring kan gjøre i bedrift i samarbeid med VGS

at miljøhensyn og prinsippet om bærekraftig utvikling skal være den grønne tråden i eksisterende og ny næringsvirksomhet

Skole, elev, matematikk, skrive, utdanning

Foto: Microsoft

Arild Raftevoll