Vær liberal, stem Venstre

Mange mener ideologi ikke det viktigte i en lokalvalgkamp, men partienes ideologi tilsvarer ryggmargsrefleksen i partiene. Det er ideologien som gir utgangspunktet for hvilket standpunkt man havner på i de forskjellige sakene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre er et sosialliberalt parti. Det vil si at vi ønsker mest mulig individuell frihet, samtidig som vi mener at dersom alle skal ha denne friheten, så må vi ha et offentlig sikkerhetsnett som sikrer at alle får nyte godt av den friheten. Derfor er vi så opptatt av skole: Alle fortjener det beste utgangspunktet de kan få her i livet, det er avgjørende for at man skal få den friheten man fortjener senere i livet.

Å være sosialliberal betyr også at vi velger å se alle som individer, og ingen individer representerer noen andre enn seg selv. En innvandrer er en innvandrer, og representerer ikke alle innvandrere. En ung person er en ung person, og representerer ikke alle unge personer. Det ligger derfor innebygget i Venstres ideologi å være antirasist, fordi vi ikke opererer med grupper av mennesker. Ingen kan ta ansvar for en annen persons handling, selv om man tildeldigvis skulle dele tro, nasjonalitet eller alder.

Vegard Berget

Foto: Line Loholt

Som sosialliberal havner man i en del dilemmaer. Balansen mellom personlig frihet og det sosiale ansvaret er vanskelig, men det er også noe av grunnen til at Venstre lar deg velge personen som skal tolke hvor disse grensene går: Kun en av våre kandidater er kumulert, resten er opp til deg.
Så om du liker tanken på at du skal velge selv hva du vil gjøre, og du liker tanken på at vi alle er unike — samtidig som du mener at hver og en av oss har et sosialt ansvar: Da er det Venstre du skal velge i år.

Vegard Berget
Listekandidat, Venstre