Boligveksten i Frogn må reduseres

.Venstres Nicolay Corneliussen frykter at store deler av Frognmarka vil gå med i dragsuget om grunneierne får det som de vil med sine planer om monsterutbygging i marka.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Boligvekst i Follo 1990-2010

Frogn Kommune har hatt den største befolkningsveksten i hele Follo de siste 20 årene. Venstre mener at denne veksttakten bør bremses, og vi må derfor redusere boligbyggingen i kommunen. Det foreligger nå planer fra grunneiere i Frogn om boligbygging som kan fordoble befolkningsantallet i Frogn.

Corneliussen har liten sans for vekstpartienes bruk av den forventede tilflytningen til Oslo-området som argument for at "Frogn må ta sin del".

-Venstre mener at Frogn ikke trenger å ta mer av veksten enn vi selv finner formålstjenelig, sier han. Storparten av forventet befolkningsøkning bør først og fremst ligge langs hovedtraséene for offentlig kommunikasjon: E6/E18 og jernbanen, det vil i at hovedtyngden bør komme langs aksen Kolbotn, Ski, Ås og Vestby.

Frogn bør etter Venstres mening beholde sitt særpreg, med småbyen Drøbak som sentrum, omkranset av landbruk og uberørte naturområder, mener Venstre, som vil jobbe for å redusere boligbyggingen ved å ikke åpne opp for flere feltutbygginger.

-Vi vil foreslå å ta hele Kolstad Skog med sine 5-600 planlagte boliger ut av kommuneplanen, og vi vil ikke åpne opp for ytterligere utbygging i Frognmarka, avslutter Corneliussen.

Les innlegget fra Amta 5.9. her..

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**