Kabelvåg/Svolvær som sykkelby

Vågan Venstre har som mål at Kabelvåg/Svolvær på sikt kan godkjennes som sykkelby. De to største tettstedene i kommunen vår har definitivt hvert sitt særpreg. Samtidig er vi mange som beveger oss hyppig mellom Kabelvåg og Svolvær; vi er i flyt mellom jobb, bolig, fritidsaktiviteter og naturopplevelser. Kommunikasjonsmessig er det god grunn til å tenke på Kabelvåg/Svolvær som ett sted — med potensial til å bli sykkelby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Bare steder med minst 5000 innbyggere kan få status som sykkelby. For å kunne utvikles som sykkelby må det foreligge en plan for sykkelveinettet. Viktige stikkord her er trygghet og framkommelighet. Veinettet for sykkeltrafikk må være helhetlig, og det igjen betyr at det må være sammenhengende. Veinettet for sykkeltrafikk kan ikke bare slutte ved et kryss, eller stoppe der en gang- og sykkelvei tar slutt. Helhetlig betyr også at sykkelveinettet bør omfatte anlegg for sykkelparkering, blant annet ved terminaler for kollektivtransport.

Kommunen må være en aktiv bidragsyter for at et sykkelbyprosjekt skal kunne gjennomføres. Vi har allerede en gang- og sykkelvei mellom Kabelvåg og Svolvær. Det er innafor tettstedene at de største grepene må gjøres. Det kan være å skille ut egne sykkelsoner i veibanen, fjerne hindringer som reduserer framkommeligheta for syklistene og senke farta for bilistene og slik øke tryggheta for alle trafikantgrupper. Statens Vegvesen har et eget sykkelbyprogram. Programmet skal styrke sykkelens rolle som miljøvennlig transportmiddel i utvalgte byer og tettsteder i Norge. I programmet har staten avsatt tilskuddsmidler som forvaltes av Statens Vegvesen.

En fornuftig vei å gå, vil være å jobbe fram en intensjonsavtale mellom Vågan kommune og Statens Vegvesen om utvikling av Kabelvåg/Svolvær til sykkelby. Prosjektet bør ha som mål at flere skal bruke sykkel i stedet for bil, økt trafikksikkerhet for syklister, reduksjon i sykefravær, bedre miljø og raskere framkommelighet for syklende. Avtalen bør strekke seg over flere år. Den første, korteste perioden må brukes til å lage en sykkelstrategi, den neste og lengre perioden til å gjennomføre prioriterte tiltak.

Vi i Vågan Venstre noterer oss at det blir flere og flere sykkeltilhengere i de andre partiene nå som valget nærmer seg. Det er bra! Det åpner for et tverrpolitisk samarbeid om en sak som er reine kinderegget: sykling er bra for helsa, for miljøet og for økonomien. Sykling gir betydelig helsegevinst for den enkelte av oss, fører til redusert sykefravær, mindre forurensing og gir innsparing på blant annet parkering.

Anja Johansen, Svenn-Erik Tønnessen Busch og Torbjørn Ollestad, Vågan Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**