Venstre bekymret over planer for Solbakken 1-7

Leder for Drammen Venstre Ståle Sørensen er sterkt bekymret over planene for boligutnyttelse av ærverdige Solbakken 1 på Brakerøya. De foreliggende planer om utnytting av tomta strider tydelig med byggets antikvariske verdi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Solbakken 1 ble oppført av advokat Jac Helliesen I 1864. Statsarkitekt Georg Andreas Bull tegnet bygningen i pseudogotisk stil. Det foreligger en reguleringsplan og en vernebestemmelse for eiendommen som begrenser utnyttelse og rivning. Allikevel ønsker eiendomsutvikler Stor —Oslo gruppen og utnytte tomta på en uforsvarlig måte som vesentlig vil forringe arkitekturens lesbarhet.

Omfattende planer
Utbyggingen baserer seg på unntak fra reguleringsbestemmelsene på flere punkt. Blant annet parkeringsnormen.
Drammen Venstre vil ikke motsette seg enhver utbygging av denne tomta og stiller seg positivt til at sentrumsnære tomter utnyttes, men mener disse planene er altfor omfattende til å kunne realiseres. Venstre baserer sin bekymring på husets verneinteresser, trafikksituasjonen for nærområdet og generelle hensyn til naboer.

Venstre vil sette følgende krav til utbygging av Solbakken 1-7:
1. Vi vil begrense utbyggingens omfang
2. Vi vil sette verneinteressene foran interessene for utnytting av tomta og følge de antikvarisiske myndigheters råd. Er rådet å unngå utbygging, vil vi unngå utbygging.
3. Vi vil si nei til dispensasjonsøknad om høyde og avvik fra parkeringsnormen. Vi vil ikke gå for en slik massiv utnytting av denne tomten

Dette sier bystyrekandidat for Drammen Venstre Ståle Sørensen

Ståle Sørensen