Fire frie best for framtida

I kommende fireårsperiode vil Venstre være et tydelig opposisjonsparti som setter innbyggernes behov foran utbyggernes interesser, som satser på lærerene for å styrke elevene, som satser på en ren framtid for oss og våre barn og som setter mennesker foran systemet. Det vil vi få best til i opposisjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Petter Natanael Toldnæs

Foto: Marcus Kjeldsen

Til tross for positive signaler fra Høyre om ønske om samarbeid med Venstre og Senterpartiet, så var det ikke nok politikk på bordet for å kunne gjennomføre reelle politiske forhandlinger. I går ble Venstre og Senterpartiet kalt inn til samtaler vi trodde var reelle, men kunne da konstatere at flertallet H/PP/Frp/Krf hadde lagt sin kabal. Senterpartiet og Venstre skulle være jokerne som fikk kabalen til å gå opp, men en B‐lagsposisjon var aldri aktuelt for oss å akseptere.

Høyre har valgt side. Høyre har valgt å samarbeide mot høyresiden. Vi tror at Lillesands innbyggere ville vært best tjent Høyre/sentrum‐samarbeid, ikke med den siden av politikken som ble svekket etter valget. Velgerne ville ha mer av det samme, velgerne ville ha H/Sp/V i posisjon. Vi har ikke noe problem med å akseptere Høyres valg, men vi kunne ikke støtte en koalisjon hvor Venstre ville være uten noen særlig innflytelse over politikken de neste fire årene.

På denne bakgrunnen har Venstre valgt å gå i et valgteknisk samarbeid med de andre opposisjonspartiene. Det betyr at vi sammen med Senterpartiet, Ap og SV sikrer at Venstre vil være representert i de fleste utvalgene. Endelig fordeling er ikke klar ennå, men vi er helt sikre på Venstre vil komme mye bedre ut av denne situasjonen enn ved å være klistret til de mørkeblå partiene. Venstre vil selvsagt støtte Arne Thomassen som ordfører ved konstitueringa, som vi jo lovet våre velgere, men utenom den posisjonen vil vi støtte egne kandidater.

Venstre vil konsentrere seg om våre hovedsaker skole, miljø og byutvikling, og vi vil også presentere alternative budsjettforslag. Venstre er best tjent med fire frie år for å fronte framtidas løsninger og for å styrke Venstre i Lillesand.

For Venstres forhandlingsutvalg,
Petter N. Toldnæs