Umodent og forhastet av Arbeiderpartiet

-Trist at Arbeiderpartiet ikke ville møte oss før de ga opp ordføreren, sier Venstres gruppeleder Erik Lundeby. Arbeiderpartiet løp tydeligvis rett til Høyre, og vi lurer på om Ritas ordførerkandidatur var alvorlig ment. Hva skal velgerne med Frogn Arbeiderparti, når de ikke en gang forsøker å få den makten en ordfører betyr.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Erik Lundeby

Foto: Ivar Ruud Eide

Venstre meldte tidlig i valgkampen to krav som partiet la stor vekt på for å støtte en ordfører fra et annet parti, nemlig næring på bakkeplan på Lehmannsbrygga og at Kolstad skog ikke skulle bli boligområde.

I dagene etter valget var det kontakt mellom Arbeiderpartiet og Venstre, men Arbeiderpartiet utsatte stadig å beramme et møte mellom de to partiene. Venstre gjorde også avtaler med flere partier for sonderinger, men hadde bare rukket møte med KrF da Aps knefall for Høyre ble kjent.

-Vi ble invitert på kort varsel til et halvtimes møte for å diskutere “valgteknisk samarbeid” på tirsdag. Hverken tidspunktet eller den snevre agendaen passet, sier Lundeby, men vi svarte umiddelbart at vi gjerne ville ha et møte.

Hva Arbeiderpartiet mener med at forhandlingene har strandet, skjønner Venstre ingenting av.

-Så lenge Arbeiderpartiet ikke ville beramme et møte, hadde vi jo ikke en gang begynt, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**