Venstre spent på hvor tett H og Ap vil samarbeide politisk i Frogn

-Hvis Arbeiderpartiet ikke vil opptre som et haleheng til Høyre og FrP, blir det godt spillerom for Venstre i det nye kommunestyret, mener Venstres gruppeleder Erik Lundeby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Lundeby svarer i Amta 26.09.2011 på innlegget av Frogn Arbeiderpartis styremedlem Jan B.M. Strømme 20.09., der Strømme søker å gi Venstre skylden for at Arbeiderpartiet ga ordføreren til Høyre, og signaliserer at Høyre og Arbeiderpartiet sammen vil stemme ned Venstres politikk i det nye kommunestyret.

Venstre løftet allerede i valgkampen Lehmannsbrygga og Kolstad som to saker der partiet ønsket gjennomslag for å støtte en ordførerkandidat. Venstre og Arbeiderpartiet drøftet dette på telefon i uken etter valget, og Venstre ønsket et møte for å forhandle med Arbeiderpartiet om disse kravene. Dette møtet ble det aldri noe av, for allerede fredag ble det kjent at Høyre og Arbeiderpartiet i flere dager hadde forhandlet om en avtale der Høyre fikk ordføreren. Dette overrasket Venstre.

Erik Lundeby

Foto: Ivar Ruud Eide

-Etter den konstruktive tonen vi hadde i våre telefonsamtaler er vi helt overbevist om at vi hadde funnet et møtepunkt mellom Venstres krav om politisk gjennomslag og Arbeiderpartiets like bastante krav om at man kun forhandlet om posisjoner, sier Lundeby.

Arbeiderpartiet hevder at Høyre-alliansen kun er et valgteknisk samarbeid, og at partiets program står uforandret. Dette stemmer ikke helt med Strømmes påstander om at Venstre skal stemmes ned i kommunestyret. Situasjonen i kommunestyret er nemlig den at hvis Arbeiderpartiet skal kunne få oppslutning om punkter i sitt program der de er uenige med Høyre og Fremskrittspartiet, er partiet avhengig av Venstres stemmer.

-Om Høyre og Arbeiderpartiet har kokt sammen en politisk allianse, eller om det bare er et valgteknisk samarbeid, får vi vel se etter hvert, sier Lundeby. Velgerne får følge med på hvordan Arbeiderpartiet opptrer i to viktige saker som skal opp i høst – kommuneplanen og budsjettet. Går de sammen med Høyre der, må vi konkludere med at alliansen er politisk.

Les Lundebys innlegg i Amta her…

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**