Den borgelige alliansens første budsjett

Denne uken la byrådet i Tromsø kommune frem sitt første budsjett. Barn og eldre omtales som vinnerne i budsjettsforslaget fra Venstre, Høyre og FrP.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Byrådets forlag til budsjett bærer preg av at driftsnivået må tilpasses til kommunens inntekter. Dette innebærer nedskjæringer på alle tjenesterammer. Enkelte rammer, som barnehage og pleie og omsorg, har vært nødt til å få økninger for at kommunen skal kunne utføre sine lovpålagte oppgaver.

Alle byrådene har vært nødt til å gjøre vanskelige prioriteringer innenfor sine rammer. Tromsø Venstre kan si seg godt fornøyd med de prioriteringene som er gjort.

Idrett for alle
— Vi skal åpne fritidsklubb på Tromvik skole og sørge for at Tromsøværingene får seg et ordentlig 50-meters basseng på Templarheimen. I tillegg investerer vi i Tromsømarka som bruks- og friluftlivsområde , sier byråd for næring, kultur og idrett, Jonas Stein Eilertsen (V).

Det borgerlige byrådet er tydelig opptatt av folkehelse; Aktiv på dagtid får økt sitt tilskudd i 2012 — et år som vil bli preget av innsparinger på grunn av kommunalt overforbruk i 2011. Byrådet har også funnet plass til å utbedre byens hallfasiliteter.

— Byrådet planlegger en flerbrukshall på Templarheimen, og vi skal ruste opp Storelvahallen. I dag mangler byen fasiliteter til å arrangere store mesterskap for hallidretten, derfor var det deres tur å få en oppgradering, sier Eilertsen.

Flerbrukshallen på Templarheimen søkes delfinansiert av eksterne midler, det samme gjelder andre store byggeprosjekter som byrådet planlegger.

Kulturtilbudet står fast
Den borgerlige alliansen holder det de lovet ved valget i høst og kutter ikke mer av kultur enn i andre sektorer.

— En livskraftig kultur er med på å gjøre Tromsø attraktiv for både besøkende og beboere, og det er en viktig del av Tromsøs identitet og egenart. I tillegg ligger det mye god næringspolitikk i et rikt kulturliv, sier Eilertsen
.
Byrådet kutter 29 millioner for å komme i balanse, også kultur får et effektiviseringskrav på 1,7%. I stedet for å kutte i tilbudet, har byrådet valgt å legge inn en økning på brukerbetalingen. Eilertsen forklarer:

— Vi er stolte av kulturtilbudet i kommunen, og ønsker ikke å redusere dette tilbudet. Vi tror prisøkningen på 5% vil være overkommelig. Det er forresten hyggelig å kunne fortelle at Tvibit-prosjektet får investeringer, og vil realiseres på den gamle brannstasjonen såfremt de klarer å skaffe de resterende midlene utenfra.

Aktiv tilretteleggelse for næringslivet
Også næringslivets støtteordninger vil måtte ta noen innsparinger.

-Penger er ikke det eneste kommunen kan bidra med i næringsutviklingen. Den borgerlige alliansen har sagt at Tromsø skal være en ja-kommune og som byråd vil jeg ta en aktiv rolle som tilrettelegger for vekst i byen og i regionen, sier Eilertsen.

Byrådet har for eksempel startet arbeidet med en strategi for Tromsøs rolle i den fremtidige petro-maritime aktiviteten i nord.

Varme og grønne tiltak
Også i andre byrådsavdelinger er det mye å glede seg over. Kafé 103s tilbud til narkomane og bostedsløse får utvidet åpningstid, et tiltak som kan utgjøre en forskjell i hverdagen til brukerne der. Tilbudet til barn med spesielle behov har fått et nødvendig løft ved etablering av nye tiltak i barnehage og skole.

Det er også avsatt midler til NY GIV, prosjektet som skal hindre frafall i den videregående opplæringen. Dette er et tiltak som kan bety svært mye for den enkelte elevs fremtid, men også for utvikling av landsdelen.

I tillegg kommer Tromsøpakke 3, med satsingsområder som nye kollektivtraseer og sykkelstier. Dette er områder som Venstre har frontet i valgkampen. Tromsøpakke 3 tar fatt på de største trafikkutfordringene vi vil få fremover, ved at Stakkevollan og Langnes oppgraderes. Dette betales av bilistene, gjennom at den lokale drivstoffavgiften videreføres.

Tromsø Venstre er svært fornøyd med å ha vært med på å få disse tiltakene igjennom.

Stram økonomi
Den borgerlige alliansen har måttet gjennomføre harde prioriteringer i denne budsjettrunden, men man har prioritert å skjerme de svakeste gruppene.

– Når vi nå står i en slik økonomisk situasjon er dette et grep helt i Venstres ånd, vi fører en ansvarlig økonomisk politikk samtidig som vi opprettholder eller styrker tilbudet til grupper som trenger det kommunale sikkerhetsnettet, sier Eilertsen, og fortsetter:

— Budsjettet er en bare forsmak på den borgerlige politikken, hvor vi åpner for å slippe alle gode krefter til i omsorgen og å samarbeide med private i utbyggelsen av velferdstilbud. Nå begynner arbeidet med å finne nye og smartere løsninger for å løse de utfordringene kommunen står overfor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**