Venstre frykter en svekket Frogn-skole

-Dette er dårlige nyheter for skolene i Frogn, sier Venstres Erik Lundeby, etter at det mandag ble kjent at Høyre har fått med seg Sp, FrP og KrF på et nytt budsjettopplegg for 2012.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Erik Lundeby

Foto: Ivar Ruud Eide

Partiene som sto bak formannskapsvedtaket om budsjett er orientert, men får ikke vite innholdet i budsjettopplegget. Lundeby legger allikevel til grunn at Høyres forslag fra formannskapet 28.11. må være kjernen i opplegget.

-Dermed ligger det i kortene at det blir flyttet ressurser fra skole til eldreomsorg, sier han.

Rådmannen har i sitt budsjettforslag for skolen kuttet 1,25 millioner på grunn av redusert elevtall, og i tillegg 2,75 millioner i generelle innsparinger. Det er grunn til å tro at det er dette opplegget Høyreflokken vil gå for. Utdanningsforbundet pekte i et innlegg i Amta 6.12. på at dette vil få konsekvenser for elevene.

-Partiene bak budsjettforliket i Formannskapet 28.11. så at dette ble et alt for dramatisk kutt, sier Lundeby. Vi har hatt gode resultater i Frognskolen, og det er helt feil signal å “belønne” dette med kutt i stillinger og sammenslåing av klasser, mener Lundeby.

Innsparinger i denne størrelsesorden kan bare gjennomføres med reduksjon i lærerstillinger. Som konsekvens kan grupper ved Drøbak og Dyrløkkeåsen bli slått sammen til store klasser, og det blir mindre tid til individuell oppfølging av både svake og sterke elever.

-Resultatet kan bli både større sosiale problemer for de svake elevene og dårligere faglige resultater for alle, sier Lundeby, som legger til at han ikke kan forstå at det er dette Høyres velgere har ønsket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**