Jernbane, kollektiv og vei fra Venstre

Onsdag ble budsjettet for transport og kommunikasjonskomiteen behandlet i Stortinget. – Venstre er opptatt av fremkommelighet og trafikksikkerhet både i byene og i distriktene. Vi støtter regjeringens forslag om et løft for satsing på vedlikehold og investeringsramme på vei, mens vi øker investeringer på trafikksikkerhet og sykkelveier, sa Borghild Tenden i sitt innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

 Venstre prioriterer Intercity.

Venstre prioriterer Intercity.
Foto: Rogaland Venstre

Venstre prioriterer intercity
Regjeringen bruker mesteparten av sine midler til jernbanen på vedlikehold og drift som betyr at viktige nye prosjekter blir utsatt og ikke til å bygge mer.

– Venstre er særlig opptatt av betydningen av å få realisert intercitytriangelet med dobbeltspor og prosjekter som bidrar til vesentlig redusert reisetid på de lengre strekningene som Oslo—Bergen/Trondheim/Kristiansand. Derfor foreslår vi økte bevilgningen til jernbanen, sa Tenden.

Skal vi greie å forkorte de lengre strekningene er følgende prosjekter svært viktige:
Ringerikstunnelen på Bergensbanen
dobbelspor Hamar—Lillehammer
Grenlandsbanen for sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen
dobbeltspor Oslo—Ski realiseres raskere
Eidanger-forbindelsen forseres
dobbeltspor Sandbukta—Moss—Kleberget forseres
tiltak for redusert reisetid på Vestfoldbanen, som f.eks. dobbeltspor sør for Drammen og krysningsspor

Venstre mener det er synd at flertallet har nedprioritert oppstart av Ringeriksbanen mot slutten av tiårsperioden. Banen vil avlaste veinettet inn mot hovedstadsområdet og redusere reisetiden til Bergen med en time, påpekte Tenden.

Hun fortsatte: – Representanter fra regjeringen og regjeringspartiene har ved en rekke anledninger lovet at det skal ryddes opp i problemene i togtrafikken. Det er derfor bekymringsfullt at det nå varsles forsinkelser i Ruteplan 2012. Venstre bevilger 100 mill. kr til å investere i satsing på nettopp Ruteplan 2012.

– Det er også avgjørende for den langsiktige satsingen på jernbane at det kommer på plass en bevilgning til planlegging av økt kapasitet gjennom Oslo, som f.eks. en ny Oslotunnel. Venstre legger opp til å igangsette et større arbeid med planlegging av ny kapasitet også der, sa Tenden.

Tar ansvar for kollektivløsninger
Venstre mener det er nødvendig at staten tar mer ansvar for kollektivtrafikken.

– Venstre foreslår derfor å øke overføringene over belønningsordningen med 100 mill. kr. Og en ny post på 150 mill. kr for planlegging, investering og drift av kollektivtrafikken i de store byene, trakk Tenden frem.

– Det er avgjørende at staten bidrar økonomisk til å løfte store prosjekter i norske byer, slik at byene settes i stand til å løse trafikkutfordringene på en miljøvennlig måte. Disse midlene kan f.eks. brukes i arbeidet med bybaner. Bondevik II-regjeringen inntok en svært aktiv rolle for å få på plass en bybanesatsing bl.a. i Bergen. Det finnes en rekke viktige prosjekter som bør få et statlig bidrag, slik som bybanen på Nord-Jæren, Kolsåsbanen, ny Fornebubane og bane til Ahus, fortsatte Tenden.

 - Om ikke samferdselsministeren vil høre på Venstre, håper jeg hun vil høre på sine egne eksperter, sa Tenden.

– Om ikke samferdselsministeren vil høre på Venstre, håper jeg hun vil høre på sine egne eksperter, sa Tenden.
Foto: Steinar Haugsvær

Miljøvennlig veitrafikk
Venstre mener det er behov for at det utvikles og legges til rette for en mer miljøvennlig veitrafikk. Det er særlig viktig å ta i bruk ny og miljøvennlig teknologi og miljøvennlig drivstoff.

– Regjeringen Bondevik II trappet regelmessig opp bevilgningene til forskning, utvikling og demonstrasjon innen hydrogen og biodrivstoff. Dette arbeidet fortsetter med Venstres alternative statsbudsjett, sa Tenden.

Avslutningsvis pekte hun på at innenfor samferdsel, og spesielt jernbane, er det noen grep vi må ta i tillegg til mer penger.

– Jeg har notert meg at Samferdselsdepartementets hurtigarbeidende gruppe, som har jobbet nå i elleve måneder, foreslår nesten det samme som vi foreslo i et her representantforslag i vår:
1. Det må planlegges lange strekk ad gangen, med konkrete datoer for når de ulike prosjektene skal stå ferdig, og planleggingen må skje mye raskere enn i dag.
2. Nødvendig utbygging må skje med forutsigbar finansiering. Dagens ordning med årlige bevilgninger over statsbudsjettet er uegnet.
3. Rapporten åpner for langt større bruk av statlige reguleringsplaner, og at de ulike prosjektene blir organisert i egne selskaper, som også kan hente inn privat kapital.

– Om ikke samferdselsministeren vil høre på Venstre, håper jeg hun vil høre på sine egne eksperter. Det hadde den norske jernbanen fortjent, sa Tenden.

Tilbake til forsiden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**