Innlegg: Siv Jensen og tiggerne

Venstres gruppeleder, Dag Vige, skriver om Frp-leder Jensens forhold til tiggere i dagens Fædrelandsvennen. – I et liberalt og fritt demokrati har vi individuelle rettigheter og skal behandles som enkeltindivider, ikke som en etnisk gruppe. Den systematiske mistenkeliggjøringen av romfolket og tiggerne som skjer fra Frps side er totalt fremmed for meg som liberalt menneske, skriver Vige.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Empati er evne til å forstå andres følelser, deres motiver for handling, deres verdier og holdninger.
Siv Jensens siste utspill om å stanse representanter fra romfolket på grensa kan tyde på at Frps partileder ikke er særlig opptatt av å skjønne og forstå bakgrunnen til de som kommer til Norge for å tigge til eget livsopphold. Det høres tilforlatelig ut når hun sier at «politiet kan stoppe tiggere på grensen hvis de tror at de skal begå kriminelle handlinger». Og hun sammenlikner romfolket med MC-gjenger og fotballhooligans.

Men loven er slik at for å kunne stoppe folk på grensa, må politiet dokumentere at de utgjør en umiddelbar trussel mot grunnleggende samfunnsmessige hensyn. Det må være et individbasert mistankegrunnlag, slik man har med fotballhooligans, der man gjerne har et politisamarbeid i forkant, som identifiserer mennesker som gjerne vil skape bråk eller begå voldshandlinger på en fotballkamp.

De fleste tiggerne en møter i Kristiansand hører ikke til i en slik kategori. Det er for eksempel en mor som savner sine barn som må være igjen i Romania. Det er en bestefar, og det er en ungdom som drømmer om å kunne bli journalist. Når de er i hjemlandet sitt og ikke har inntekter, er de henvist til sosialhjelp. Den er på 140 kroner måneden. Det kan en ikke leve av. Derfor reiser de voksne for å tigge til livsopphold.

Å være tigger er selvsagt problematisk. Jeg berømmer initiativet den ortodokse presten i Kristiansand har tatt for å skaffe småjobber til tiggerne. Det er konstruktivt. Den som jobber er til nytte og tjener til livets opphold. De av oss som har behov for arbeidskraft til å utføre småoppdrag har også glede av det.

Det er riktig at rumenere for tiden rager høyt på kriminalstatistikken i Oslo. Det betyr ikke at det er romfolk og tiggere som står øverst. Der er det heller lommetyver og skimmingbander som dominerer. I et liberalt og fritt demokrati har vi individuelle rettigheter og skal behandles som enkeltindivider, ikke som en etnisk gruppe. Den systematiske mistenkeliggjøringen av romfolket og tiggerne som skjer fra Frps side er totalt fremmed for meg som liberalt menneske.
Jeg oppfordrer Siv Jensen til å ta kontakt med tiggerfamiliene selv. Finn ut hvordan de har det, hjemme i Romania og under oppholdet i Norge. Hør på deres stemmer og hvilke tanker de har om fremtiden, hva som er deres drømmer og håp. Det kan være nyttig, dersom en ønsker å forstå kompleksiteten og utfordringene med det å være både uglesett og fattig i dagens Europa.

• Innlegget kan også leses og kommenteres på www.fvn.no (#ABO)

Dag Vige
Gruppeleder