De Olympiske Sommerleker

De Olympiske sommerleker har nettopp blitt arrangert for 30.gang, denne gang i London. Arrangementet er en vennskapelig sammenkomst hvor tusenvis av dyktige idrettsutøvere verden over kommer sammen for å konkurrere om ærverdige medaljer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

IOC2

Foto: Ukjent

Mangfoldet var omfangsrikt i årets konkurranser, hvor unge som gamle utøvere deltok i aktiviteter som fremmer vennskap, respekt og eksellense.
På en klode hvor krig og elendighet herjer skaper de olympiske leker et etterlengtet internasjonalt pusterom. I 17 dager har man muligheten til å vende øynene fra tragedie, sorg og fordervelse til dette fredfylte arrangementet fylt med håp og muligheter.

Som en kommune med likemenn skal man ta lærdom av de olympiske leker, for de gir oss muligheten til å strekke oss etter stjernene. For mange kan dette kanskje høres ut som en fjern drøm eller høres urealistisk ut, men glem ikke at flere av verdens toppidrettsutøvere kommer fra småbyer som har satset på idretten. For selv en kommune som Askøy, har muligheten til å bære frem verdensstjerner, men da må man satse og tilrettelegge for det. I realiteten betyr dette mer bevilgning til idretten, noe som kanskje et lettere sagt en gjort i en gjeldstyngdet kommune som Askøy. Men jeg vil påstå at når alt er sagt kommer det ned til politiske prioriteringer — dessverre. Selv om jeg ikke kan kalles en idrettsmann på noen som helst måte, er det ikke vanskelig å se at en satsing på øyens idrett er en god investering som vil slå positivt ut på andre kommunale områder.

Nasjonal statistikk viser til at dagens norske ungdom burde være mye mer i aktivitet, en utfordring som dessverre så langt har ført til dårligere folkehelse og store økonomiske utgifter for staten. Ved å satse på ungdom og idrett kan man forandre dette!
Før kommunevalget i 2011 arrangerte Idrettsrådet i Askøy (IRA) en politisk debatt ved Erdal Ungdomsskole for å nettopp sette idretten på den politiske agendaen. Presidenten i Norges Fotballforbund, Yngve Hallén var tilstede og styrket budskapet om at en satsing på idretten og dens ungdom, er en satsing på kommunen. Askøy Venstre har i sitt politiske program og gjennom flere politiske debatter, fastslått å satse stort på idrett og ungdom. Vi stiller oss positiv til å utvikle et større idrettsanlegg på Bergheim, samt nord på Askøy, samtidig som vi ønsker å øke bevilgningene til idretten på Askøy.

En satsing på idretten vil forebygge at flere ungdommer oppsøker feile miljøer, samt styrke den akademiske evnen til den enkelte. Studier viser tross alt at ungdom som er aktiv i en idrett gjør det bedre på skolen. Om vi ønsker en bedre kommune, må vi gjøre idretten mer synlig og mer mangfoldig – altså mer enn bare fotball og håndball. Dette er en prioritet som Askøy Venstre har satt seg som en politisk målsetting, og vi håper at dere vil være med oss i dette arbeidet!

Daniel Gunnarsen
(Publisert i Askøyværingen, 21.08.12)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**