PRESSEMELDING: TROMSØ VENSTRE VIL HA IRENE DAHL PÅ STORTINGET

Tromsø Venstre har på et åpent medlemsmøte foretatt en rangering av kandidater til neste års stortingsliste. Et enstemmig medlemsmøte ønsket Irene Dahl på førsteplassen. Medlemsmøtet la stor vekt på hennes engasjement for miljø i et nordområdeperspektiv og hennes iver for å sette nordnorsk fiskeri-og samferdselspolitikk på agendaen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Irene Dahl er førsteamanuensis ved Det juridiske fakultet, UiT. Hun er jurist og har doktorgrad i rettsvitenskap med avhandlingen "Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøy". Hun er lokallagsleder for Tromsø Venstre, vara til kommunestyret og styremedlem i Troms Venstre. I tillegg er hun leder av likestillingsutvalget i Tromsø kommune og vara til styret i Tromsø Asvo. Irene ble medlem av Venstre fordi hun er sterk tilhenger av partiets ideologi: Den sosiale liberalismen. Hun er opptatt av at politikk må fremme og sikre enkeltmenneskets frihet og verdighet, og at vi alle har et ansvar for å bidra til dette.

På de to neste plassene vil Tromsø Venstre ha Jasmin Agovic-Nordaas fra Lenvik og Kine Johansen fra Tromsø. Jasmin ble født i det tidligere Jugoslavia, nåværende Bosnia og Herzegovina. I Norge har han utmerket seg som en fremadstormende og dyktig politiker med et brennende engasjement for menneskerettigheter, demokrati og minoriteters rettigheter.

Kine Johansen jobber til daglig som leder av Studentparlamentet i Tromsø. I denne jobben har hun i løpet av kort tid oppnådd mye, og framstår som en god og liberal representant for studentene i Tromsø, så vel som partiets yngre garde.

Den endelige rangeringen vil bli foretatt på nominasjonsmøtet til Troms Venstre den 24. november.

Tromsø Venstre sin rangering av stortingslista:
1. Irene Dahl (Tromsø)
2. Jasmin Agovic-Nordaas (Lenvik)
3. Kine Johansen (Tromsø)

4. Maria Serafia Fjellstad (Harstad)
5. Roar Sollied (Målselv)
6. Arve Cruickshank (Lenvik)

7. Marie Fangel (Tromsø)
8. Sindre Palmberg (Tromsø)
9. Tone Rasmussen (Ibestad)

10. Svein Olav Bårdsen (Lyngen)
11. Elin Sandvik (Tromsø)