Hele byen for alle

Hallstein Bjercke reagerer sterkt på at homofile og transpersoner blir utsatt for hets og vold. – Hele byen er og skal være for alle, sier byråden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

— Sånn kan vi ikke ha det! Ingen skal behøve å være redd for ukvemsord eller voldsbruk i byen vår, sier Hallstein Bjercke (V), som er byråd for kultur og næring og har ansvar for Oslos mangfoldspolitikk.

Hallstein Bjercke.

Foto: –

Han reagerer sterkt på at homofile og transpersoner har blitt utsatt for hets og vold. — Det strider mot den grunnleggende retten alle har til å være seg selv og uttrykke sin personlighet i det offentlige rom. Byen vår er og skal være en mangfoldig by, og det å rakke ned på andre på grunn av utseende, kjønn, klesstil eller andre uttrykk for personlighet er fullstendig uakseptabelt, sier Bjercke.

Byrådet vil legge frem en revidert handlingsplan mot diskriminering av lesbiske, homofile, bifile og transpersoner, og videreføre dette arbeidet som en permanent del av OXLO (Oslo Xtra Large), som er kommunens politikk for mangfolds-, integrerings- og likestillingsarbeid. Opplæring og opplysning er en viktig del av dette arbeidet.

— Det viktigste er allikevel at hver enkelt innbygger i denne byen tar ansvar, og gir klar beskjed når de ser eller opplever urettferdighet og hets på bakgrunn av seksuell legning. Hele byen er og skal være for alle, avslutter Bjercke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**