Venstre er våkne

Høyres representant Lars Gunnar Nag påstår at Venstre og undetegnede “sov i timen” i bystyret i februar. Jeg kan forsikre Nag om at vi stilte opplagte og uthvilte, og at saker som gjelder skole, miljø og sosialt ansvar blir behandlet ekstra grundig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Petter på Springvannsheia

Kommunen mottok brev i slutten av mai, hvor Integrerings- og mangfoldsdirektoratet ba kommunen ta i mot fem ekstra flyktninger i år og 30 til neste år. Det var en ny henvendelse fra direktoratet, og vi mener derfor at den bør behandles politisk. Direktoratet ba kommunen om å svare på tilleggsanmodning for 2012 og anmodning for 2013. Da synes Venstre at vi skal gjøre det, og så får de politiske diskusjonene om hvor mange vi kan imot komme i en bredere behandling.

Nag skriver også at saken er prinsipielt den samme som i februar. Vel, et svar gjelder så lenge svaret er gyldig. Når det oppstår en ny situasjon må en gjøre nye vurderinger. Både Arendal og Kristiansand har behandlet denne henvendelsen politisk, så det kan ikke være helt å galt å be om at Lillesand kommune gjør det samme.

Grunnen til at vi følger disse sakene så tett i Venstre, er at vi alle kjenner til den uholdbare situasjonen det er å bo lenge i mottak. Når vi sier nei til å bosette de i en kommune, så gir vi dem beskjed om å bo lenger i mottak. Å bosette flyktninger handler ikke om å føre en liberal eller en streng innvandrings- og asylpolitikk. Det handler om å ta vår del av ansvaret for mennesker på flukt.

Petter N. Toldnæs
Venstre