Helhetstenkning for Justøya

I bystyrets novembermøte fikk Høyre flertall for å utsette hele Mæbø-utbyggingen. Det er bra at utbyggingen må gjennom en ny runde, men det var synd at Venstre ikke fikk flertall for å se hele Justøya under ett.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Brekkestø, Lillesand

I forbindelse med kommuneplanrullering i 2006 ble det gjort en konsekvensanalyse av utbygging i Mæbø-området. Venstre mener at en mer enn seks år gammel analyse ikke holder vann i dag. Grunnen til dette er at det har skjedd svært mye på Justøya siden den gang, med både store utbyggingsplaner for Brekkestø-sletta og en lang rekke dispensasjoner.

Det er et demokratisk problem at så mange berørte ikke engasjerer seg tidligere i slike prosesser, men i kommuneplanrulleringer er det mange områder som ikke får den oppmerksomheten de burde få. Mæbø-planene er en av disse, når vi ser hvor stor motstand planene møter på øya når naboene ser konturene av hva som kommer.

Venstre anklager ikke naboene, men vi ser at vi som politikere og administrasjon har en formidabel utfordring med å engasjere berørte parter. Kommunikasjonen og involvering i kommuneplanarbeidet må bli bedre.

Vi foreslo at det lages en ny konsekvensutredning for hele Justøya, slik at belastning på infrastruktur og miljø får en ny gjennomgang – og at vi ser nærmere på utbyggingstakten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**