Trine Skei Grande på topp i Oslo Venstre

Begeistringen var stor på Håndverkeren da Oslo Venstre nominerte partileder Trine Skei Grande som toppkandidat på sin stortingsvalgliste. – Det er en ære å toppe listen for Oslo Venstre, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande

Foto: Bård Ek

– Jeg lover at jeg skal kjempe hvert bidige sekund fra nå og fram til valgdagen for at vi skal gjøre det beste valget i Oslo Venstres historie. Jeg gleder meg til en valgkamp der vi skal vise frem vår skole- og miljøpolitikk til velgerne.

– Venstre trengs i norsk politikk, sier Trine Skei Grande. – Vi skal ha minst to mandater fra Oslo, og vi skal komme i en posisjon som gjør det naturlig at neste regjering ikke bare blir blå, men har en tydelig grønnfarge.

– Venstre er det grønne, liberale og varme alternativet til dagens regjering. Og vi skal bytte ut den rødgrønne regjeringen med en blågrønn regjering som setter folk først, sier Skei Grande. – Valget neste år må gi velgerne en regjering som tar bruker klimaforliket som en minimumspakke og ikke som maksimumsmål, som legger til rette for at hver enkelt av oss kan ta miljøvalg i hverdagen og prioriterer kunnskap i klasserommene.

– Der venstresiden ser på skatt som en inntekt til staten, og høyresiden ser på skatt som en byrde, ser Venstre på skatt som et virkemiddel for å få til forbedringer i samfunnet for miljø, kunnskap og en fordelingspolitikk som løfter fattige ut av fattigdom, sier hun.

Trine Skei Grande er partileder i Venstre med tre perioder bak seg på Stortinget. Hun har lang bakgrunn fra frivillig organisasjonsliv og har jobbet som lærer og journalist. Hun er utdannet cand.mag. med fagkombinasjonen sosialøkonomi, historie og statsvitenskap. I 2001-2005 møtte hun som fast vara for Odd Einar Dørum, som var statsråd, og var da Venstres parlamentariske leder. Fra 2010 ble hun valgt som leder i Venstre. Hun har hatt plass i utdannings- og forskningskomitèen og i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Trine brenner for skole, kunnskap og kultur, en anstendig flyktning- og asylpolitikk og reform av velferdsstaten slik at vi løfter de svakeste i samfunnet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**