Blå-grønt budsjettforlik i Frogn

Etter samtaler i helgen har Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet blitt enige om nytt budsjett for Frogn. I budsjettet har partiene funnet rom for både Helsebygg B og badeanlegg i fireårsperioden, og partiene har vært enige om å sette foten ned for rådmannens kutt på skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Drøbak med gjestehavnen

-Vi så i formannskapet at avstanden var liten mellom de fire partiene, så det var naturlig å søke samarbeid, sier Høyres fungerende gruppeleder Thora Bakka.

I budsjettet for to år siden ble Helsebygg B og badeanlegg lagt inn som de største investeringene i kommunen i tiden som kommer. Rådmannen foreslo å utsette helsebygget til 2016 og ta badeanlegget helt ut, men det ville ikke de fire partiene være med på. Seiersten stadion og tilbygget til Frognhallen er også tatt inn.

Erik Lundeby

Foto: Ivar Ruud Eide

-Det er stor politisk vilje til å få alle investeringene som ligger i dette budsjettet igjennom, sier Venstres gruppeleder Erik Lundeby, og det må rådmannen nå ta inn over seg.

Rådmannen hadde i sitt forslag lagt opp til at skole skulle være den store innsparingsposten på driftsbudsjettet, men de fire partiene ble raskt enige om en påplussing på 4,3 millioner på skolebudsjettet. Også barnehage og rehabilitering ble styrket i de blå-grønnes budsjett.

-Vi tror ikke det er forsvarlig med slike innsparinger på viktige tjenester, sier Senterpartiets Hans Kristian Raanaas, og derfor måtte det omprioriteringer til.

Partiene har også sagt nei til rådmannens plan om å erstatte barnehagene på Billit og Trollberget med en ny stor barnehage, og har funnet rom til en vesentlig kutt i køen på kulturskolen.

-Vi tror dette blir et balansert og godt budsjett for Frogn kommune, sier Fremskrittspartiets gruppeleder Ole Scheie.

Les forslaget her…

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**