Venstre krever kommunedelplan for Holmen Slependen tilbakesendt til administrasjonen

Kommunestyret behandlet i kveld Kommunedelplan for Holmen Slependen. Venstres Erling Bergsaker frontet Venstres alternative forslag om å ikke behandle kommunedelplanen i sin nåværende form, og dermed sende saken tilbake til administrasjonen for videre bearbeiding og justering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Forslag til utsettelse – manglende risiko- og sårbarhetsanalyse
Administrasjonen har i planen beskrevet at det er utarbeidet en risiko- og sårbarhetsanalyse. Asker Venstre mener dette ikke er tilstrekkelig. Asker kommune har kun laget en sjekkliste datert 7.5.2010 som verken vurderer sannsynlighet eller konsekvens av ulike hendelser. Denne "såkalte ROS-analysen" er ikke utferdiget i tråd med Miljøverndepartementets veileder for Utarbeiding av reguleringsplaner etter plan- og bygningsloven. T-1490 Reguleringsplan. Saken synes derfor ikke å være tilstrekkelig faglig utredet. Det for sent å utsette disse vurderingene til regulerings- og byggesaksnivå. Dette er kunnskap vi må ha på bordet før vi gir grønt lys til store planer i et svært sårbart område.

Erling Bergsaker

Foto: privat

Erling Bergsaker foreslo dermed:

“Forslag til kommunedelplan for Holmen Slependen-området sluttbehandles ikke i sin foreliggende form. Saken sendes tilbake til administrasjonen for videre bearbeiding og justering av følgende forhold. Det gjennomføres en mer komplett risiko- og sårbarhetsanalyse for planlagt utbygging i lavereliggende områder langs strandsone og nedre del av Neselva. Denne må også inkludere tiltakets/utbyggingens evt virkninger for eksisterende bebyggelse og infrastruktur”.
Forslaget om utsettelse på grunn av manglende risiko- og sårbarhetsanalyse ble kun støttet av Venste og SV.

Bergsaker fremmet så følgende forslag, som tillegg til innstillingen fra formannskapet:
1. Opparbeiding av pollen og utfylling i strandsonen ved Neselvas utløp foretas ikke.
2. Kantsonen BAF-sonen (bygge og anleggsfrie-sonen) langs Neselva opprettholdes og søkes utvidet for å gi elven større plass. Et endret klima er ventet å øke problemene med flom i slike mindre vassdrag.
3. Søndre del til B1-opmrådet sikres for fortsatt jordbruksproduksjon.”
Disse forslagene fikk kun stemmene fra SV, Askers Grønne Venner og SV.

Forslaget fra Venstre i kommunestyret er i tråd med enstemmig vedtatt politisk uttalelse fra årsmøtet i Asker Venstre 24.01.13. :

Venstre krever grønn utvikling av Holmen
Asker Venstre er glad for at det omsider foreligger en bedre plan for utvikling av Slependen og Holmen. Utbygging av strandsonen og utfylling i Holmenbukten, som flertallet i Asker kommunestyre nå godkjenner, vil derimot ødelegge dette områdets spesielle grønne kvaliteter. For Venstre er det viktig å bevare folks tilgang til sjøen og at det rike artsmangfoldet langs Neselva og sjøen/strandkanten bevares/ikke svekkes/forringes.

Asker Venstre foreslår likevel å utsette behandlingen av kommunedelplan for Holmen og Slependen. Før planen behandles må det først på plass en risiko- og sårbarhetsanalyse som viser alle risiko- og sårbarhetsforhold i området i tråd med kravene i Plan- og bygningsloven. Kommunen kan risikere både prosessmessige forsinkelser og økonomisk erstatningsansvar dersom man gir tillatelser til å bygge i områder som åpenbart til medføre skade — også for annen tidligere bebyggelse.

Særlig viktig er dette for planene om utfylling og innsnevring av Neselvas utløp og bebyggelse på områder som åpenbart vil være utsatt for stormflo og framtidig havnivåstigning. De artsrike kantsonene til Neselva må ikke bebygges. Kommunens prinsipper om bygge- og anleggsfrie soner langs alle vassdrag kan ikke fravikes i dette sårbare og flotte naturområdet. Boligbygging helt nede i vannkanten er heller ikke i tråd med hundremetersbeltet.

Vi ber om endringer:
1. Begrensing av utbygging i strandsonen sør for Fekjan.
2. Holmenskjæret bevares uten flytting av opplagsplass for båter inn på dagens grøntområde.
3. Opparbeiding av pollen og utfylling i strandsonen foretas ikke
4. Kantsonen BAF-sonen (bygge og anleggsfrie-sonen) langs Neselva opprettholdes.
5. LNF-området, Berger-jordene, søndre del til B1 omreguleres ikke
6. Restriktiv til bygging i strandsonen og dermed til bygging på gamle tomta til Plantasjen

Kvalitetene på Holmen må ikke bygges bort
Det er lagt fram et forslag til kommunedelplan for Holmen Slependen. Det er mye bra i dette planutkastet, men planene for utbygging ved Holmen er alt for omfattende, og tar ikke vare på de spesielle kvaliteter i dette området.

Tung utbygging bør styres mot kollektivknutepunkt
Det er en alminnelig oppfatning i Asker, og som Venstre støtter, at fremtidig tyngre utbygginger bør konsentreres til trafikk-knutepunkt. Det mest typiske og best egnede vi har i Asker er selve Asker sentrum. Hensikten med dette er å redusere bil-avhengighet og bilbruk, som er nødvendig både av hensyn til klima, sprengt veikapasitet og folks egen helse. Holmen kan knapt kalles et kollektivknutepunkt selv om det Nesbru er omstigningsplass for korresponderende bussruter. Utbygging her må begrenses tilsvarende, og den foreslåtte utbygging er alt for omfattende disse forhold tatt i betraktning.

Ny boligbygging bør ikke legges mellom Fekjan og sjøen
Det er først og fremst planene for utbygging mellom Fekjan og sjøen som må reduseres. Dette arealet er i dag preget av maritim næringsvirksomhet og småbåthavner, i samsvar med tradisjonen for området. Dette ønsker vi å opprettholde. Båtliv er en viktig fritidsaktivitet og med tilhørende næringsvirksomhet i Asker. Det samme areal har videre en vesentlig svakhet i forhold omfattende boligbygging, ved at det gjennomgående ligger under 2 m over normal vannstand i sjøen. Området ligger med andre ord vesentlig flom-utsatt, i forhold til mulige springflo-situasjoner. Forventet klimautvikling gjør ikke dette problemet mindre. Det bør heller ikke bygges boliger i elvedeltaet ved utløpet av Neselva. Her bør elva få plass. NVEs retningslinjer tilsier at en ikke skal bebygge arealer som berøres ved en 200-årsflom.

Holmenskjæret må ikke bygges for mye inn
Friområdene rundt Holmenskjæret er mye benyttet. Dette er i prinsippet foreslått bevart, og det er bra. Det er viktig at dette ikke bygges for mye inn slik at romfølelsen svekkes.

Bergerjordet må bevares for jordbruk
Bergerjordet er et godt arrondert og produktivt jordbruksareal, som ligger hensiktsmessig opp mot øvrig jordbruksareal i denne del av kommunen. Vi er klar over at dette arealet i dag er regulert til næringsformål. Når dette nå foreslås omregulert, burde det reguleres til det det faktisk i dag brukes til og er best egent for, nemlig jordbruk (LNF). Vi har ikke mer høykvalitets kornjord i Asker enn det er behov for. Arealer godt egent for matproduksjon er, og vil i stadig større grad bli en minimumsfaktor i landet og globalt. Det er lite fremtidsrettet å bygge ned de best egnede arealer. Her må en heller finne alternative utbyggingsområder på mindre produktive arealer.

Positivt at Holmenkrysset skal bygges om
Dagens trafikkløsning i Holmenområdet er langt fra optimal. Krysset fremstår som en godt kokt spagetti, og bussene har dårlig fremkommelighet. Løsningen som foreslås i planen er en forbedring. Det er bra vi får kollektiv-felt på begge sider av Slemmestadveien mellom Holmen og E18, og at det legges opp til gang og sykkelvei på begge sider av Fekjan. Langs Neselva bør det vurderes å legge gang og sykkelveien på øst-siden av elva, slik at en får arealmessig mulighet for å holde en relativt bred vegetasjonssone langs elva.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**