Vil øke avgiften på fyringsolje

Oslo Venstres årsmøte foreslår en rekke miljøtiltak til partiets stortingsvalgprogram. Blant annet vil Oslo Venstre øke avgiften på fyringsolje for å få til mer miljøvennlige oppvarmingsmetoder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Oppvarming ved bruk av fossil energi er en hovedkilde til lokale utslipp. Oslo kommune har selv faset ut all bruk av olje til oppvarming i kommunale bygg, og innført landets mest ambisiøse incentivordning for utskiftning av oljefyranlegg i private bygg, med målsetning om total utfasing innen 2020. Venstre mener dette er helt nødvendig for å nå de overordnede klimamålsettingene, sier Ola Elvestuen.

Oslo Venstre mener at innfasing av lokal fyringsoljeavgift er nødvendig for å sette fortgang i arbeidet med å gjøre byen oljefri. Staten har så langt avvist å innføre en lokal avgift på fyringsolje, og nekter med det Oslo et viktig virkemiddel i klimaarbeidet. I tillegg bør staten avskaffe all bruk av olje til oppvarming i egne virksomheter.

Ola Elvestuen

Foto: Bård Ek

– Oslo vokser og utfordringene vi står foran krever at vi har en regjering som er på lag. På miljøområdet trenger vi en regjering som lar oss ha en lokal avgift på fyringsolje, sier miljøbyråd Ola Elvestuen (V). – Venstre vil øke avgiften på fyringsolje gradvis fram mot 2020 for å komme miljøutfordringene i møte. Dette er bare ett av flere virkemidler vi vil ta i bruk for å gjøre byen grønnere, sier Elvestuen.

På sikt ønsker Oslo Venstre å fase ut fossil oppvarming i offentlige bygg innen 2018 og forby det fra 2020, men i påvente av et forbud mener Oslo Venstre at avgiften må settes opp. I tillegg foreslår Venstre å øke støtten til energisparende tiltak i boliger gjennom ENOVA, for å bidra til omvendingen mot et mer miljøvennlig Oslo.

Oslo Venstre mener at kommunene selv bør få styre miljøtiltak. – Kommuner som selv forsterker ordningene bør gis mulighet til å overta lokal forvaltning av statlige ENØK-tilskudd fra ENOVA, sier Venstres miljøbyråd Ola Elvestuen (V). Oslo Venstre vil gi kommuner mulighet til å finansiere økt støtte til ENØK-tiltak i regi av private, gjennom lokalt påslag i den forbruksavhengige nettleien.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**