Vil ha legevakt som tar folks behov på alvor

Venstres kommunestyrerepresentant Line Stokholm har som mor opplevd en legevakt som ikke tar skadde barn på alvor. Som politiker vil hun gjøre noe med det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Line Stokholm

Foto: Ivar Ruud Eide

Stokholm fikk i januar Frogn Venstres årsmøte med på en uttalelse om at legevaktordningen i Follo ikke fungerer tilfredsstillende, og at partiet derfor ønsker at rådmannen i Frogn utreder alternativer til dagens rutiner og organisering av legevakten i Follo. I en interpellasjon i kommunestyret 25. februar oppfordrer hun ordføreren til å sette i gang en slik utredning.

Stokholm har selv sett hvordan barn har blitt kasteballer for Follo legevakt. En gutt med avklemt fingertupp måtte sendes videre til AHUS fordi legevakten ikke hadde tilgang til røntgen og kunne vurdere om skaden skulle behandles på Ski eller hovedsykehuset. En annen gutt med brukket arm ble sendt tilbake til Drøbak fra legevakten fordi han ikke hadde med rekvisisjon fra fastlege. Vel tilbake i Ski med alle papirer i orden konstateres brudd, og gutten må sendes videre til AHUS fordi legevakten ikke kan behandle skaden.

-Folk i Follo kan ikke leve med en legevakt som ikke tar imot skadde barn uten papirmølle, sier Stokholm. Hun mener røntgen må være tilgjengelig døgnet rundt, og at legevakten må ha kapasitet til å behandle normale skader.

Stokholm håper ordføreren tar ballen og at Frogn kommunestyre får en sak om mulige forbedringspunkter og alternativer.

-Om ikke Follo legevakt kan forbedres får vi i Frogn undersøke om vi kan knytte oss til Oslo eller Moss, mener Stokholm.

Frogn kommune eier 16,6% av Follo legevakt IKS.

Venstres interpellasjon skal behandles i kommunestyret 25. februar 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**