Til valg for å vinne i oljespørsmålet

Våganavisa gir på lederplass uttrykk for at det hadde vært «forfriskende» om Venstre tok konsekvensen av sin motstand mot eventuell petroleumsaktivitet utafor LoVeSenja så langt at vi sa nei til å sitte i regjering med partier som er for oljeboring i matfatet. Avisen virker nesten skuffet over at «antall stemmer, stortingsplasser, taktikk, forhandlinger og statsrådsposter tross alt er det som teller.»

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ja, tenk — sånn er de politiske realitetene — for Venstre og for de øvrige partiene. Venstre, Norges eldste parti med en lang og stolt tradisjon for sosiale og liberale rettigheter, for miljøvern, for næringsvirksomhet og med sterkt engasjement for skole og forskning, går ikke til valg som et énsaksparti. Partiprogrammet favner bredt, og vi søker politisk makt for å få gjennomslag på flere felt. Venstre vil blant annet ha en helt annen klima- og miljøpolitikk enn den dagens regjering fører. Vi vil ha grønn skattlegging, økte forskningsmidler til fornybare energikilder og økt satsing på aktiv transport. Vi vil oppheve lovpålagt leksehjelp til 1.-4. klasse og bruke pengene på de elevene som har reelt behov for hjelp. Vi vil erstatte Kristin Halvorsens eplebåter med ekte kunnskapens epler gjennom mer satsing på læreren — høyere krav til lærerutdanninga og flere lærer. Vi vil at Norge skal etterleve Barnekonvensjonen og asylinstituttet. Vi vil jobbe for bedre rettsvern for voldtektutsatte, og vi vil ha flere folk i førstelinja i barne- og familievern og i psykisk helsevern. For å nevne noe.

Å hindre petroleumsaktivitet i havområdene utafor LoVeSenja er en av de absolutt viktigste sakene for Venstre. I begynnelsen av februar fremma Venstre representantforslag med ordlyden «Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget om varig vern av havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, inkludert forbud mot petroleumsaktivitet i hele Nordland VI, Nordland VII og Troms II. «

I debattstudio på NRK sist uke stirra Arbeiderpartiets Helga Pedersen inn i kamera, møtte velgerne med fast blikk — og løy! «Konsekvensutredning er det redskapet vi har for å skaffe oss den kunnskapen vi trenger», sa ho. Det er bløff. Konsekvensutredning etter petroleumsloven er redskapet Helga Pedersen og partifeller trenger for å åpne for petroleumsaktivitet, men overhodet ikke nødvendig for å skaffe seg kunnskap. Og vi har kunnskap i mengder for å si nei til petroleumsvirksomhet i de aktuelle havområdene. Det dreier seg ikke om å skaffe mer kunnskap, men om å treffe ei beslutning og stå for den.

Selvsagt handler det om antall stemmer, stortingsplasser og forhandlinger. Det er mandatet fra velgerne og valgresultatet som avgjør hvem som skal forhandle med hvem etter den 9. september. Fram til da kan vi spekulere, men det er først da vi veit hvem som er aktuelle regjeringspartnere og hvilke avtaler som kan oppnås mellom mulige regjeringspartnere. Det har vært stortingsflertall for å åpne havområdene utafor LoVeSenja for oljevirksomhet i de siste tjue årene minst. Derfor er dette et spørsmål som må avgjøres i regjering. Sammen med Krf vant Venstre denne kampen i 2003. Jo flere stemmer til Venstre, desto større sjanse for at vi kommer i posisjon for å hindre konsekvensutredning av og petroleumsvirksomhet i LoVeSenja. Målet vårt er å vinne denne saken igjen, og vi går igjen til valg med LoVeSenja-saken som vårt viktigste forhandlingskort.

Arne Ivar Mikalsen, Stortingskandidat for Nordland Venstre
Anja Johansen, kommunepolitiker for Vågan Venstre