Lite innsiktsfullt om kommunedelplan for Holmen Slependen

I et leserinnlegg i Budstikka på lørdag 23 februar imøtegikk gruppeleder Ingvild Tautra Vevatne og kommunestyregruppen til Asker Venstre kritikken mot Venstre på lederplass i avisen. Budstikka spurte på lederplass etter årsmøtet i Akershus Venstre, om Venstre under behandling av kommunedelplan for Holmen Slependen, har respekt for demokratiske prosesser og beslutninger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Budstikka spør på lederplass om Venstre under behandling av kommunedelplan for Holmen Slependen, har respekt for demokratiske prosesser og beslutninger. Det er etter vår vurdering å bagatellisere vårt ansvar. Spørsmålet fra vår side som folkevalgte er om Asker kommune i denne saken har vist respekt for loven og om kommunen kan risikere å bli erstatningspliktig.

Budstikka må gjerne være uenig med hva Venstre står for i utbyggingsspørsmål, men i denne saken hadde vi forventet en noe mer nyansert journalistisk vurdering. Vi tror ikke Budstikka egentlig mener at demokratiske beslutninger kan sette norsk lov til side, men argumentasjonen i lederen kommer svært nær et slikt syn. Venstre tror heller ikke Asker kommune på noen som helst måte ønsker å bryte norsk lov innen et så viktig område som risikovurdering. Ny lovgivning på dette området er et klart signal om at risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) skal ha høy prioritet i norske kommuners arbeid med samfunnsplanlegging. Vi vil som et utgangspunkt, anta at Asker kommune og alle politiske partier ser på dette som like viktig som Venstre. Lederen i Budstikka framstår derfor som ganske misforstått!

Asker Venstre har under hele planprosessen med Holmen-planen lagt vekt på en balansert utvikling med hensyn til kyst- og elvebredden, det biologiske mangfoldet, det eksisterende bomiljøet, kystkulturen, trafikkavvikling og nødvendig bevaring av landbruksjord. Ved siste saksfremlegg av planen til formannskap og kommunestyre avdekket vi at rådmannen ikke hadde gjennomført den lovpålagte ROS-analysen, som skal utføres iht. Plan og bygningslovens § 4-3. Rådmannen hadde kun utarbeidet en enkel sjekkliste over noen aktuelle punkter knyttet til samfunnssikkerhet, men ikke gjennomført noen vurdering av verken sannsynlighet eller konsekvens, slik lovkravet sier. Asker Venstre påpekte dette i formannskapet, og rådmannen kunne da svare at det ikke var foretatt noen fullverdig ROS-analyse, men opplyste at det var klarert med Fylkesmannen, og at kommunen dermed kunne vente med ROS-analysen til reguleringsplanene skulle lages! Dette var gjort som en administrativ beslutning og ikke problematisert i saksfremlegget!

Hensikten med en ROS-analyse er nettopp å avdekke risikoforhold for å unngå at det planlegges, og i verste fall åpnes opp for utbygging av arealer med spesiell risiko for f.eks. flom, stormflo og skred. Det kan føre til sterke interessemotsetninger i senere planer og kan medføre erstatningsansvar for kommunen. Poenget for Venstre er verken å forpurre politiske vedtak eller videre planprosesser, men å sørge for at vi gjør de pålagte analyser i samsvar med lovens krav, for nettopp å forebygge konsekvenser ved en sannsynlig risiko.

Når Venstre har bedt om en lovlighetskontroll av vedtaket om kommunedelplanen er en anmodning til Fylkesmannen om kommunen har fulgt de lovpålagte krav til utredninger i forkant av planvedtaket. Vi er bekymret for om Plan og Bygningslovens krav § 4 -3 er oppfylt av kommunen som planmyndighet. Kommunen har plikt til å påse at risiko- og sårbarhetsanalyse for planområdet er gjennomført. Dette skal inngå som et viktig premiss for behandlingen og legges inn så tidlig som mulig i planprosessen.

Venstre har hatt et annet syn enn flertallet på hvor omfattende fremtidig utbygging skal være mellom Fekjan og sjøen. Vi vil akseptere å bli nedstemt politisk, men vi er usikker på om kommunen har lagt til grunn de opplysningene som vi trenger i forkant av vårt vedtak. Dette skal også legges til grunn for hvilket potensiale og hvilke grenser vi må legge i planen for utbygging i strandsonen på Holmen. Dette skal videre behandles i en egen arkitektkonkurranse og reguleringsprosess. Dette politiske engasjementet fra Asker Venstre er faglig begrunnet og politisk legitimt, og etter vår vurdering, høyst demokratisk!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**