Venstre frykter at utviklingen i Nordre Frogn forsinkes

At Nordre Frogn er tatt ut av kommuneplanen er uforståelig, mener Venstres Nicolay Corneliussen, som frykter at en ny kommunedelplan bare vil forsinke den nødvendige utviklingen på Dal.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Nicolay Corneliussen

Foto: Ivar Ruud Eide

Kommunestyret i Frogn vedtok 25. februar 2013 at Nordre Frogn skulle tas ut av det pågående arbeidet med kommuneplan, og at det i stedet skulle lages en kommunedelplan for dette området. Corneliussen ser ikke noe poeng med dette grepet.

-Vi tror at kommunestyreflertallet ønsker seg større utbygging av Nordre Frogn enn det sentrale myndigheter er villige til å akseptere, sier Corneliussen, som ikke tror en kommunedelplan for Nordre Frogn vil være saliggjørende for å oppnå dette.

Venstre er sterk tilhenger av en moderat utbygging på Dal for å styrke befolkningsgrunnlaget for skolen, og støttet kommuneplanforslaget som Rådmannen la frem til 1. gangs behandling. Samtidig har Venstre stemt mot andre områder som sentrale myndigheter har fremmet innsigelser mot.

-Det var innlysende at dette ville bli møtt med innsigelser, mener Corneliussen. Utbygging av disse områdene, som i dag er LNF områder, er i direkte strid med kommuneplanens målbeskrivelse og er i strid med nasjonale føringer og rikspolitiske retningslinjer for samordnet areal- og transportplanlegging.

Kommunestyrets vedtak om å ta ut hele Nordre Frogn av den nye kommuneplanen fordi man vil lage en fremtidig kommunedelplan vil bare forsinke prosessen, mener Venstre, som frykter at utbygging på Dal vil bli forskjøvet enda lenger frem i tid.

-Dette vil ikke endre på innsigelsesmyndighetenes holdning til utbygging i disse områdene og det vil føre til en langt mer omfattende og tidkrevende prosess enn det den nye kommuneplanen legger opp til, sier Corneliussen.

Venstre foreslo i kommunestyret Rådmannens opprinnelige forslag om å ta de fleste av innsigelsene fra sentrale myndigheter til følge.

-Dette ville vært den tryggeste veien til å sikre utbygging på Dal og raskt få behandlet en samlet kommuneplan for hele Frogn Kommune, fastslår Venstre-politikeren.

Les Nicolay Corneliussens innlegg i Amta 13.03.2013 her…

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**