Vi må hindre de vonde historiene!

Tirsdag 12.Mars hadde Askøy Venstres representant, Marit Helen Leirheim, dobbeltside intervju i Askøyværingen hvor hun fryktet Askøy kommune sitt nei til økt støtte til Senter mot incest og seksuelle overgrep i Hordaland (SMIH).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I ti år, frem til 2010, arbeidet venstrepolitikeren som spesialpedagog i ungdomskolene på Askøy.

Marit Helen Leirheim Askøy Venstre

Foto: Daniel Gunnarsen

– Både barn og unge fortalte sine historier til meg. Historier om seksuelle overgrep og incest. Det var tøft å høre på, men det er enda tøffere for de som har opplevd dette, sier Leirheim og legger til:
– Vi har alle et ansvar for å hindre de vonde historiene, og da er forebyggende arbeid helt nødvendig.
Leirheim understreker at forebyggende arbeid rettet mot barn og unge er en av hennes hjertesaker.
– Forebyggende arbeid kunne spart mange lidelser. Det kunne helt sikkert ha hjulpet mange av dem jeg møtte, det er ikke alle som lever i dag, sier hun, og fortsetter:
– Noen har fortalt meg om overgrepene etter at de ble voksne. Dette gjelder både menn og kvinner. Jeg opplever en større åpenhet nå, men det går veldig sakte. At vi ikke snakket om dette er veldig ødeleggende for menneskene som blir utsatt for overgrep. Leirheim påpeker at dette er et vanskelig tema å snakke om, men at det likevel må gjøres.
– Det er et alt for stort tabu rundt seksuelle overgrep og incest. Vi ønsker ikke at dette skal skje, men at vi ikke snakker om det hjelper kun overgriperen.
For hver historie spesialpedagogen hørte, meldte hun fra til barnevern, skole og politi.
– Jeg vet ikke hvordan det gikk videre i disse sakene, men SMHI forteller at mange overgrepsutsatte blir rusmisbrukere, prostituerte eller får spiseforstyrrelser og psykiske problemer. Noen blir arbeidsuføre og tar livet av seg, sier Leirheim.
– Forebyggende arbeid er viktig. Til slutt vil vi ikke klare å behandle alle som trenger det, dersom vi bare skal fokusere på behandling. Manglende forebygging vil blant annet føre til økte helse- og sosialutgifter, legger hun til.
I forhold til forebygging henviser Leirheim til at det finnes kampanjemateriale for å lære barn om å ta være på egen kropp, sette grenser og gi beskjed.

Barnemishandling, mishandling, barn, vold

Foto: sxc.hu

SMHI finansieres av offentlige midler. For hver krone de får fra kommunene, betaler staten fore kroner. I 2012 betalte Askøy kommune 2,30 kroner per innbygger, for 2013 ønsket SMIH å inngå en avtale hvor kommunen betaler tre kroner per innbygger.
Flertallet i utvalget for oppvekst og levekår gikk for rådmannens innstilling, hvor kommunen betaler 60.000 kroner per år i perioden 2013-2015. Hvilket tilsvarer samme kronebeløp som Askøy betalte i 2012.

– Askøy gir rundt 60.000 kroner, istedenfor de 80.000 kronene som SMIH spurte om. Siden staten betaler fire ganger så mye som kommunene, er konsekvensen at SMIH får 100.000 kroner mindre sier Askøy Venstres Marit Helen Leirheim.
I selve utvalgsmøtet frontet hun dette budskapet.
– Askøy Venstre er bekymret for at elever som blir utsatt for overgrep, omsorgssvikt og vold i mange tilfeller ikke blir oppdaget. Vi frykter at det primær forebyggende arbeidet i denne sammenheng i stor grad uteblir.
Leirheim stilte flere spørsmål, som administrasjonen skulle komme tilbake til med svar på.

Venstrepolitikeren lover at hun skal fortsette å kjempe for forebyggende arbeid i forhold til seksuelle overgrep og incest, helt til hun ser resultater.
– Primæroppgaven til SMIH er å ta seg av dem som kommer til senteret, mens sekundæroppgaven er forebyggende arbeid. Med mindre penger fra Askøy kommune kan det hende at sekundæroppgavene faler vekk, sier Leirheim og legger til:
– 20.000 kroner for kommunen er en dråpe i havet i forhold til hva vi får igjen for det arbeidet vi gjør. Jeg vet posisjonen sier at vi ikke har råd til mer, men mitt argument er at vi ikke har råd til å la være.

Venstre logo

Foto: ingen

Dette vil Askøy Venstre ha svar på i utvalget for oppvekst og levekår:
– Hvem ser eleven hver dag? Hvem sørger for forebyggende tiltak som kan hindre overgrep og omsorgssvikt? Hva består tiltakene av i praksis?
– Har kommunen midler til å gjennomføre de forebyggende tiltak som samhandlingsreformen legger føringer om og som må til for å hindre at barn og ungdom blir utsatt for overgrep, omsorgssvikt og mer?
– Hva gjør kommunen for å få dette til, også for skolebarn? Hva består tiltakene av?
– Skoler har meldt at ressursteamet var lagt på is i en periode, på grunn av nedskjæringer i skolebudsjettet. Skolenes personell melder at de ikke har resurser til å ivareta elevene, og helsesøster melder om underbemanning. Hvem ser, oppdager og ivaretar disse barna og setter inn tiltak slik at skade som har skjedd ikke forverrer seg?

Torgeir Sæter, fagsjef for barn og familie, stilte på utvalgsmøtet 13.mars og svarte muntlig på Askøy Venstres spørsmål.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**