Passet må passe!

Irene Dahl vil arbeide for et tredje kjønnsalternativ i pass og andre identifikasjonspapirer, og mener at dette er en viktig liberal kamp for mangfold og frihet for den enkelte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Irene Dahl, som er Venstres stortingskandidat i Troms, talte i dag til Ventres landsmøte om å innføre et tredje kjønnsalternativ i passet. Talen kan du lese her:

“Kjære landsmøte,
stem for forslag 678!

Dette er ikke et forslag fra spesielt interesserte, men et selvsagt krav om at passet må passe.
Det handler om noen som faller utenfor firkanten, i dette tilfelle to firkanter, nemlig der man skal krysse av for kvinne eller mann i passet eller andre identifikasjonshandlinger.

Ganske mange folk er ikke det ene eller det andre. kjønnsuttrykket stemmer ikke med det som er ført opp i passet. Det skape problemer i en passkontroll. Land som Australia og New Zealand har innført et tredje alternativ i passet.

I Norge er det slik at man ikke kan skifte kjønn i passet uten å måtte sterilisere seg. Det er ikke så liberalt. Det er barbarisk. Det kan være flere grunner til at man ikke ønsker å sterilisere seg for å bytte kjønn i passet. Sverige har også hatt en praksis med tvangssterilisering på dette området, men de går bort fra den. Jeg stiller spørsmål ved om den norske praksisen vil stå seg i forhold til menneskerettighetene.

Født sånn eller blitt sånn? Hvem vet, uansett vil de fleste nå mene at kjønn er noe som finnes i hodet og ikke bare nedentil.

Det er kanskje ikke en veldig stor gruppe dette gjelder, men hva så? Det er veldig viktig for dem det gjelder. Vi elsker dem fordi de faller utenfor firkanten. Og vi har nå en mulighet til å gi dem mer frihet. Vi kan ikke dra fra dette landsmøtet uten å ha benyttet den muligheten. Som hun som sang så vakkert i går sa: De sa idealismen hadde gått seg vill, men det var før VI kom.

Dette er en klar mulighet til å sette folk foran systemet! Gjør det!”

Det var Troms Venstre som hadde foreslått et tredje kjønnsalternativ i passet, og delegasjonen var skuffet over at det ikke ble vedtatt. Avstemningen var jevn, og argumentet som ble fremmet mot forslaget var ikke uenighet med forslagsteksten, men at saken ikke var sentral nok for å tas med i stortingsprogrammet. Dahl sier at hun mener saken er viktig for de det gjelder, og at hun vil arbeide for transpersoner plass i samfunnet om hun velges inn på Stortinget:

– Ja, jeg vil kjempe for mangfold og retten til å ikke passe inn. Dette er grunnleggende i Venstres liberale tradisjon og vi er mange som er engasjerte for å synliggjøre og inkludere folk med annerledes kjønnsidentitet i samfunnet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**