Ullensaker Venstre sitt høringssvar på kommunedelplanen for Jessheim sør-øst

Ullensaker Venstre har levert inn høringssvar om kommunedelplanen for Jessheim sør-øst. Vi mener at kommunedelplanen for Jessheim sør-øst står i motsetning til det som skulle være en ledestjerne i planleggingen av Jessheims utvikling. Vi er for byutvikling, men den skal skje på best mulig måte. Ikke bare for eiendomsbesittere og -utviklere, men med hensyn til alle kommunens innbyggere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Høringsuttalelse – Kommunedelplan Jessheim Sørøst

Innledning
Jessheim er i en periode med endring som det er usikkerhet om er forankret i folk flest sine ønsker om utvikling i sine nærområder. Sammenblanding av noen trafikkutfordringer som foreløpig er begrenset, og utbyggerfinansierte løsninger er ikke optimale.

Bakgrunnen for Ullensaker Venstre sin uttalelse i denne sammenheng er tuftet på risikoen for betydelig kapasitetsutfordringer på svært mange områder i kommunens tjenesteyting, så vel som uhensiktsmessig sosial og bo-kvalitetsmessig utvikling som ikke er sammenfallende med folk flest sin visjon for området, men snarere preget av vilje til å ta en risiko det ikke påtrengende nødvendig å ta.

Skolekapasitet og kvalitet i Jessheim frem mot 2030
En av utfordringene er skole kapasitet, og enda viktigere kvalitet hva innhold angår. Hva innhold angår er det allerede en utfordring i Ullensaker. I så henseende blir spørsmålet om det for ca. 50.000 innbyggere i 2030 er planlagt godt nok. I kommunedelplanen står det at den første utbyggingen vil skje i Døli skolekrets der det per i dag skal være god kapasitet. Med tanke på videre utbygging av pluss / minus 1700 boliger i Jessheimmarka har Ullensaker Venstre kommet frem til en annen konklusjon. En gylden regel for å beregne antall skolebarn er følgende: På 20 boliger regner man med 1 barn på hvert trinn i grunnskolen, noe mindre i ungdomsskolen. I boligområder som er spesielt tilrettelagt for barnefamilier kan man doble dette antallet. Skal vi tro planleggerne er det nettopp typisk barnefamilie-boliger det skal bli betydelig innslag av i området. Med ca 1700 nye boliger vil det raskt bli drøyt 600 nye barn som vil trenge skoleplass bare i dette området. Døli skole har pr i dag 230 elever.

I tillegg til dette skal det i den nye bydelen Gystadmarka bosettes 10 — 20.000 nye innbyggere mot 2030. Det må åpenbart bygges flere barneskoler for å ta hånd om denne veksten. Ca 2000 nye barn bare i Gystadmarka område.

Med ovennevnte beregning har vi kun vært innom barneskolene. Det vil også bli behov for betydelig kapasitetsøkning på ungdomsskolene. Det må beregnes at det vil ta ca. 4 år fra planleggingsfasen av ny skole, til skolen er ferdigstilt. Underveis kan det fort skje endringer i elevantall, og det kan derfor bli vanskelig å anslå nøyaktig hvor store skoler som må bygges. Å legge opp til rask vekst vil øke risikoen for å bomme på varige kapasitetskostnader som er endret av forhold utenfor Ullensaker kommune sin kontroll. Alternativet blir konstant underkapasitet, som man ser materialisert ved brakkeløsninger og som man vil se i fortsetningen.

Bygging og utvidelse av skoler bli svært kostbart, totalt sett, og ikke bare økonomisk, slik Ullensaker Venstre ser det. Hvordan ser vi for oss å finansiere dette, når vi ikke får til finansiering av trafikkløsninger i forkant uten mer eller mindre kreative løsninger med utbyggerfinansiering? Hva kvalitet angår er dette ikke kun spørsmål om økonomi, men også ett krevende utviklingsarbeid som tar tid, og som står i fare for å bli i overkant utfordrende ved for rask vekst.

Lærer- og førskolelærerkapasitet
Per i dag mangler det ca. 2000 førskolelærere i Akershus. Det har blitt anslått at det kan mangle mellom 11.000 og 18.000 lærere om få år. Allerede i dag er 36% av de pedagogiske lederne på dispensasjon fra utdanningskravet. Legges det opp til en massiv utbyggelse av Jessheim slik det går frem av boligbyggeprogrammet, vil man fort komme i en situasjon der man kan få et stort kvalitetstap, dersom det ikke tas tilstrekkelige grep for å få utdannet flere lærere. Dette er forhold utenfor Ullensaker kommunes påvirkning, men må tas med i totalbildet. Det er også klart at Ullensaker skal konkurrere om de gode lærerkreftene med andre attraktive utviklingsområder i regionen. Dette kan bli svært kostbart, og utfordrende på flere plan.

Fremtidige helsetjenester for gravide, barn og unge
Det har vært store medieoppslag om barnevernet den siste tiden, og Ullensaker har vært i den situasjonen at barnevernstjenesten er under tilsyn av Fylkesmannen på grunn av for store avvik. Barnevernstjenesten i Ullensaker har store utfordringer, fordi alvorlighetsgraden og økning i antall akuttplasseringer har økt. Barnevernstjenesten har spesielt store utfordringer siden Ullensaker er vertskommune for hovedflyplass og transittmottak, med alle problemene som kan oppstå der.
I en kommune med stor befolkningsvekst på kort tid er det spesielt nødvendig at denne tjenesten må styrkes ytterligere, og spesielt når man ser at Gardermoen flyplass i tillegg skal bli enda større.

Videre er Ullensaker Venstre bekymret for om man i kommunedelplanen har tatt tilstekkelig høyde for andre sosiale og helsemessige utfordringer man vil møte på gjennom rask befolkningsvekst. I prosjektrapporten «Fremtidige helsetjenester for gravide, barn og unge» som ble lagt frem i september 2012, fremkommer det at de ulike tjenestene må styrkes både ut fra dagens befolkning og i takt med befolkningsveksten. Vi ser at skolehelsetjenesten, PPT, BUP og barnevernet tidligere har blitt behandlet «ad hoc» og heller med etterpåklokskap istedenfor fremtidsrettet og forebyggende, noe vi mener er bekymringsverdig i forhold til rask vekst, inndekking av god fagkompetanse og økonomiplanlegging.
Fra politihold er det også advart mot at ulike utbygging og strukturforandringer kan utvikle utfordringer vi nødig ønsker oss.

Område kultur:
Ullensaker kommune har fått mye ros for planprogrammet for kommunedelplanen for kultur som ble lagt frem for HSBK 24. april 2013. I høringen bes aktørene om å komme med innspill på et tidlig tidspunkt, der kommunens visjoner og mål for kultur skal gjennomgås sammen med aktuelle aktører, publikum, virksomheter og aktive utøvere. Dette synes Ullensaker Venstre er veldig bra.

Det vi har sett gjennom flere år, er at i perioder med store økonomiske utfordringer er det ofte kulturområdet som blir prioritert sist, og vi mener derfor at man lett kan havne i en situasjon «kutt i natur, kutt i kultur».

Kulturrådet mente at det trengs styrking av kulturstaben, og at det uten bevilgninger eller styrking av kulturstaben er tvilsomt om det er mulig å utarbeide en tilfredsstillende kommunedelplan.
Ullensaker Kulturråd påpeker at det ikke er inndekning for planene i kulturbudsjettet for 2013, og at det vil bli meget arbeidskrevende for kulturenhetens administrasjon. De mener videre at det vil bli nødvendig å styrke kulturstaben. Ullensaker kommune har også mange kulturminner av nasjonal karakter, og Ullensaker Venstre mener at det er en selvfølge at disse områdene får et solid vern med tanke på fremtiden. Ullensaker Venstre mener derfor også at Jessheimmarka, med den betydningen skogen har for så mange folk i kommunen bør få et spesielt vern, og at skogen vil bli et viktig fyrtårn for omdømmet til Jessheim:

Kommuneadministrasjonen
Det påpekes fra administrasjonen sin side at det er utfordringer med å rekruttere kvalifiserte folk i flere av virksomhetsområdene. Erfaring fra senere tid har vist at dette er en betydelig utfordring som det ikke er noen rask løsning på. Med den veksttakten som også andre kommuner i vår arbeids- og bo-region legger opp til, kan denne utfordringen eskaleres og skape særdeles uheldige dominoeffekter. Også med dette som bakteppe bør man legge opp til en mer håndterbar vekst.

Forslag
Ullensaker Venstre foreslår at alternative trafikk og veiløsninger utredes frittstående fra sammenkobling med finansiering via private utbyggere og grunneieres subjektive ønsker.
Verken veier eller boliger blir optimale av dette. Trafikkløsningen må tuftes på mer visjonære løsninger i byutviklingen som ivaretar ønsket om dreining mot mer kollektivløsninger, og at Jessheim nord bør bli et attraktivt boområde kanskje spesielt for stadig økende antall arbeidsplasser i Gardermoen Næringspark. Vi foreslår at vi først bygger ut mindre områder i tråd med en overordnet og forankret visjon for fremtiden, og i takt som er håndterbar i forhold til alle momentene nevnt ovenfor. Store utbyggingsarealer er allerede vedtatt. Rundt Jessheim sentrum, avgrenset av motorveien og Fv 174 finnes et område like stort som Oslo sentrum innenfor Ring 3. Her må overordnet målsetning om tett bynær utbygging ved trafikknutepunkt ivaretas. Med en slik tilnærming til en uunngåelig og for så vidt ønsket vekst vil utviklingen bli mer håndterbar, og Jessheimmarka vernes. Vi må følge en strategi punkt for punkt mot en samlende visjon som er forankret hos hele befolkningen Ullensaker. Vi har ikke råd til å la være.

-Jessheim — der moderne by og natur går hånd i hånd.

29.04.2013
Ullensaker Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**