Ringeriksbanen: – Regjeringen prøver å lure folk

I dag varslet blant annet Sps Per Olav Lundteigen at det nå er enighet i regjeringspartiene om å droppe den planlagte konseptvalgutredningen (KVU) av Ringeriksbanen. – Et forsøk på å lure folk, mener Venstres stortingskandidat Rebekka Borsch.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Rebekka Borsch, stortingskandidat for Buskerud Venstre.

Foto: Lasse N. Thue

– Nå fremstiller regjeringen dette som om de gjør alt for å fremskynde prosessen rundt Ringeriksbanen. Sannheten er at de har skuslet bort de siste fire årene på en for dårlig KVU-prosess, for så å droppe hele prosessen. Dette er hårreisende dårlig politisk håndverk og lukter langt på vei billig valgkampretorikk. Enten trenger man en KVU, eller så trenger man den ikke, kommenterer Rebekka Borsch, stortingskandidat for Buskerud Venstre.

– Hvis det er slik at vi kan bygge banen uten ny KVU, kunne vi ha igangsatt bygging for mange år tilbake, for eksempel i 2008. Det kan virke som om de rødgrønne har brukt den nå skrinlagte KVU-prosessen til å trenere bygging av Ringeriksbanen – og heller har prioritert andre prosjekter. Dette prøver de å skjule nå. Samtidig viser den ylig fremlagte NTP’en at det ikke bevilges penger til Ringeriksbanen før i andre del av planperioden (etter 2018). Det er å lure folk, kritiserer Borsch.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**