Venstre-ros til SP – men sent å hindre sommerstengt SFO

Da kommunestyret tirsdag behandlet vedtektene for skolefritidsordningen (SFO), foreslo SV og SP å bevilge penger for å holde sommeråpent likevel. Venstres Knut Bakkehaug roste SP for å ha oppdaget forslaget om sommerstengt SFO i budsjettet. Men kommunestyret kunne ikke gjøre noe med stengningen nå.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Idag har EUB omtalt at SFO stenges for sommeren, i en artikkel på s. 4. I artikkelen fremgår at Venstres Knut Bakkehaug roste forslaget som godt. Dèt han roste var imidlertid ikke bare et godt forslag, men at SP som eneste parti i opposisjonen hadde oppdaget at budsjettforslaget i desember inneholdt et forslag om at SFO skulle holde sommerstengt i 2013.

Venstre for forslag om sommeråpent SFO
08.mai skrev vi om at SFO kom til å holde sommerstengt. Utvalget for oppvekst og levekår hadde behandlet saken på sitt møte dagen før. Der foreslo SP å bevilge penger til å ha et sommertilbud på SFO. Venstres Kjersti Almåsvold stemte for forslaget. Vesntre følte seg ikke bundet av Ap/FrPs budsjettvedtak i desember. Hvis det var mulig å laget et

Bakkehaug roste SP
I kommunestyret tirsdag 28.mai ble saken om SFOs vedtekter behandlet. Da roste Venstres Knut Bakkehaug SP. Partiet var det eneste i opposisjonen som hadde oppdaget at Ap og FrP i sitt budsjettforslag gikk inn for å stenge SFO i Eidsvoll sommeren 2013. SP hadde derfor i sitt alternative budsjett et forslag om penger til sommertilbud på SFO. I kommunestyret ble hvert budsjettforslag stemt over samlet, slik at man ikke stemte over enkeltposter på budsjettet.

Pengene er brukt opp – og tiden er for knapp
SP og SV fremmet forslag om å bevilge 250 000 kr for å lage et SFO-tilbud i Eidsvoll i sommer. Pengene skulle tas fra forventet overskudd for 2013. Altså det samme som Ap og FrP hadde gjort da de foreslo å øke rammene til skolene med 2 mill kr ekstra.

Aps fungerende gruppeleder Toril Altenborng gikk ifølge EUBs artikkel likevel imot denne salderingen av forslaget. Så hvorfor kunne ikke kommunestyret vedta sommeråpent SFO ved å bruke overskuddet fra fjorårets regnskap? Dette ble jo gjort da skolene fikk 2 mill kr ekstra i et vedtak kommunestyret gjorde rett før SFO-saken skulle behandles. Grunnen er at overskuddet fra ifjor i praksis er brukt opp, ifølge administrasjonen i kommunen. Det fantes ikke penger igjen å bruke på SFO i sommer, selv om det bare vil koste ca 250 000 kr.

En annen grunn til at det ikke er mulig å lage et SFO-tilbud denne sommeren, er at de ansattes ferie allerede er fastlagt. Det er for sent å gjøre om på de ansattes ferieplaner.

– Bør være sommer-SFO
I en kommentar til vedtaket sier kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug at det burde finnes et sommertilbud på SFO — men det er for sent å gjøre en endring i månedsskiftet mai/juni.

– Dette er bare nok en negativ konsekvens av budsjettforliket mellom Ap og FrP i desember. Venstre regner med at Ap tenker seg grundig om før de vedtar et budsjett med så mange negative konsekvenser for innbyggerne i Eidsvoll, sier Bakkehaug.

Han poengterer at når overskuddet fra ifjor var brukt opp og de ansattes ferieplaner fastlagt var det hverken økonomisk eller praktisk mulig å få til et sommertilbud på SFO, og derfor valgte Venstre å ikke stemme for forslaget fra SV og SP. – Men vi har altså ikke endret mening, og vil foreslå at det blir et slikt tilbud neste år, sier Bakkehaug.

Tilbud i regi av frivillige lag og foreninger
Venstres medlem av utvalg for oppvekst og levekår, Kjersti Almåsvold er enig i Bakkehaugs forklaring, men håper at familier med behov for det likevel kan få et tilbud i sommer. – Dersom frivillige lag og foreninger har et tilbud til barn og unge i Eidsvoll i sommer, bør de kunne søke om midler fra kommunen, sier Almåsvold.

Vedtaket i saken
ser slik ut i protokollen fra kommunestyrets møte:

Behandling

Av 35 representanter var 34 til stede.

Ordfører redegjorde for en uteglemt linje under punkt 8. Bemanning. Nederst skal det stå:

130 — 150 påmeldte 4,5 assistentstilling

Forslag fra Amund Venger (SP):

SFO opprettholdes i ferien for 2013 hvis praktisk mulig. Kr 250 000,- dekkes av budsjettert overskudd i 2013.

Votering

Forslaget fra Venger falt med 5 mot 29 stemmer.

Innstillingen fra utvalg for oppvekst og levekår ble enstemmig vedtatt.

Sakspapirene og protokollen fra kommunestyrets møte kan du finne her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**