Asker Venstres miljøpris 2013 går til Berger og Åstad gård

I kveld ble Asker Venstres miljøpris delt ut til Berger og Åstad gård for å ha drevet med økologisk matprodukasjon isiden 1976. I år er mat tema for FNs miljødag 5. juni. – Gårdene bidrar til god utnyttelse av lokal matjord og til å holde kulturlandskapet i Asker i hevd, sier Ingvild Tautra Vevatne, kommunestyrerepresentant for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Miljøpris til Berger og Åstad gård
Berger og Åstad gård drives sammen av Yvonne og Ivar Skjulestad. De produserer økologiske poteter, gulrøtter, korn, gress, grønnsaker, egg, melk og kjøtt. «Kortreiste» egg går til Joker på Billingstad, Petra i Asker, «Godt brød» på Holmen, Sem gjestegård og Asker Produkt. Økologisk melk og kjøtt leveres til Tine og Nortura.

Samfunnsengasjement
– Ekteparet Skjulestad har også vist et stort samfunnsengasjement ved å åpne gårdene for skoleklasser. Elevene har fått lære om og oppleve økologisk gårdsdrift. På Åstad gård drives det også et dagsenter for unge demente, sier Vevatne.
I tildelingen av prisen legger Asker Venstre også vekt på at ekteparet har utviklet næringsvirksomhet med gårdshotell på begge gårdene og tidligere drevet en gårdsbutikk på Berger gård.

FNs oppfordring
På årets miljødag oppfordrer FN oss til å velge mat med liten belastning på miljøet og kaste mindre mat. På Berger og Åstad gårder utnyttes mat utgått på dato fra butikker i Asker. – Gårdsdriften er et eksempel på lokal matproduksjon med god ressursutnyttelse der også matavfall utnyttes. På verdensbasis kastes det hvert år like mye mat som det produseres i hele Afrika sør for Sahara. Når mat kastes er de ressursene som brukes til å produsere maten sløst bort. Jordas ressurser er allerede presset med en befolkning på 7 milliarder — i 2050 vil befolkningen være om lag 9 milliarder, sier Jostein Tellnes, styremedlem i Asker Venstre.

Tidligere vinnere
Tidligere vinnere av Asker Venstres miljøpris er blant annet Asker Turlag, Cambi, Asker produkt, Nakuhel, Askeladden tur-orientering, Kara-gruppa i Asker skiklubb, Tomra og Asker husflidslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**