Flere medier melder i dag at de rødgrønne partiene i Stortingets transportkomite i en merknad til Nasjonal transportplan (NTP) ber om at sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen utredes innen 2018.
– Her har Alf Holmelid og Freddy de Ruiter gjort en bra jobb på Stortinget, siden regjeringen deres sa tvert nei til dette i forslaget til NTP. Men dette er likevel dårligere enn det Jernbaneverket ønsker å gjøre for Sørlandet, sier Antonsen.
I transportetatenes felles innspill til NTP gikk Jernbaneverket inn for å utrede ikke bare sammenkobling, men hele strekningen Porsgrunn – Kristiansand – Stavanger som høyhastighetslinje. Begrunnelsen er at strekningen Oslo – Kristiansand – Stavanger har best markedsgrunnlag. En slik utredning ville åpnet for en ny trasé langs byene på Sørlandet.
Jernbaneverket ba om 100 millioner kroner til å utrede den nye Sørlandsbanen og Ringeriksbanen. Regjeringen foreslo ikke en krone til togsatsingen på Sørlandet.
– Det gjenstår å se om regjeringspartiene følger opp ønsket om utredning med en bevilgning. I Venstres forslag til NTP vil det bli foreslått midler til å utrede både ny kystjernbane på Sørlandet og sammenkobling med Vestfoldbanen. I vår grønne framtid kan du ta toget mellom Arendal og Kristiansand, sier Antonsen.
Så sent som på Kollektivkonferansen Agder 23. mai mente både Alf Holmelid og Freddy de Ruiter at sammenkobling måtte vente til en ny NTP skal lages om fire år.
– Det kritiserte jeg dem for, og det er fint at de nå har fått regjeringspartiene med på en snuoperasjon, sier Antonsen.
Agderposten gjengir merknaden fra Ap, SV og Sp om sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen her.
Jernbaneverkets forslag om 100 millioner til å utrede blant annet høyhastighetslinje Porsgrunn – Kristiansand – Stavanger står på side 152 i transportetatenes felles innspill til NTP fra 2012.