Stave med interpellasjon om gratis kulturskoletime

Geir Stave spør ordfører om innføring av gratis kulturskoletime for elevene på 1. – 4. trinn i kommunestyremøtet 11. juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Interpellasjon til ordfører.

Regjeringen har tildelt kommunene midler slik at de skal gi tilbud om en gratis kulturskoletime i uken til elevene på 1.-4. trinn, i tilknytning til skole og/eller SFO, fra høsten 2013. Hurum kommune har mottatt 137.000 kroner til dette tiltaket for høsten 2013. Kunnskapsdepartementet tar sikte på å lovfeste en plikt for skoleeier til å tilby elevene på 1.-4- trinn et slikt tilbud.

Piano

Foto: Microsoft

På en større konferanse om ordningen på Union scene i Drammen 26. april i år var kulturskolerektorer fra flere kommuner på Østlandet samlet. I følge min nabo, som arbeider i Bærum kulturskole, ble det sagt fra talerstolen at noen få kommuner, deriblant Hurum, har unnlatt å bruke de tildelte midler til gratis kulturskoletime.

Er dette korrekt?

Hvis ja, betyr det at Hurum vil unnlate å tilby gratis kulturskoletime høsten 2013?

Hvis det blir gitt et slikt tilbud uten bruk av tildelte midler, hvordan skal dette da finansieres?

Et mer prinsipielt spørsmål, hvilket organ i kommunen fatter beslutning om å bruke midler i strid med regjeringens intensjon?

Et siste tilleggspørsmål, å la kommunen bli "hengt ut" med en elendig kultursatsing, vil ikke dette bidra til at kommunens nylig vedtatte ønske om 2% vekst i folketallet blir motarbeidet? Og hva vil eventuelt ordføreren gjøre for å rette opp det skjeve inntrykket vi har gitt kulturmedarbeidere på Østlandet?

Geir Stave, andrekandidat for Venstre i Hurum

Foto: Finn Dale Iversen